System of Integrative Teaching Tasks to promote interdisciplinary of the professional of Physical Culture

Main Article Content

Yolanda Valdés André
Ana Esther Fernández Hernández
Yeny Marlies Traba Montejo

Abstract

The performance of the Physical Culture professional in the base link in Cuba requires a solid interdisciplinary formation that the university as a training entity must propitiate; however, the desired levels are not reached in this aspect. In view of this affirmation, the objective of this research is to propose integrative teaching tasks to favor interdisciplinarity in the process of formation of the Bachelor in Physical Culture, from the subject Theory and Methodology of Physical Education, which is of great importance as an appropriate way to conduct the formation with an interdisciplinary character in the University of Sciences of Physical Culture and Sport "Manuel Fajardo". For this purpose, the following methods were used: synthetic analytic, deductive inductive, documentary analysis. The results were evaluated through the statistical packages SPSS v. 20 and Epidat v. 4.2, and Wilcoxon's nonparametric docima, which allowed the elaboration of twenty integrative teaching tasks, which were validated as a result of the criteria of thirty experts and constitute an alternative solution to the problem revealed in the research. It was corroborated through a pre-pedagogical experiment carried out in the third year of the 2017-2018 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés André, Y., Fernández Hernández, A. E., & Traba Montejo, Y. M. (2019). System of Integrative Teaching Tasks to promote interdisciplinary of the professional of Physical Culture. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(3), 509–526. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/862
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Yolanda Valdés André, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Profesora de Teoría y Metodología de la Educación Física, miembro del Centro de Estudios para la Actividad Física el Deporte y la Promoción de Salud (CEADES); Máster en en Didáctica de la Educación Física Contemporánea ; Profesor Auxiliar

Ana Esther Fernández Hernández, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte (UCCFD) “Manuel Fajardo”

Profesora de Español; Licenciada en Español y Literatura; Máster Actividad Física en la Comunidad

Yeny Marlies Traba Montejo, Universidad Nacional de Loja

Profesora de Atletismo; Licenciada en Cultura física;  Máster en Metodología del entretenimiento deportivo para la Alta competencia

References

Amador-Cabrera, A. B., Lanza-Escobar, N., & Cordero-González, A. T. (2012). Sistema de tareas docentes para el desarrollo del trabajo independiente desde la asignatura Pedagogía para la carrera de Cultura Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 7(3), 121-142. Recuperado de http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/316

Bertalanffy, L. V. (1976). Teoría general de los sistemas: fundamentos, desarrollo, aplicaciones (Edición: Anniversary; J. Almela, trad.). Recuperado de https://www.amazon.es/Teor%C3%ADa-general-los-sistemas-aplicaciones/dp/9681606272 Del Valle, M., & Douglas, C. (2016). La tarea docente para el aprendizaje en la Educación Superior: desarrollo e innovación. Presentado en 10mo. Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016. «Universidad innovadora por un desarrollo humanos sostenible».

Fernández, B. (2000). La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias teóricas y su aplicación a la Ingeniería en Automática en la República de Cuba (Tesis doctoral, ISP. Enrique José Varona). Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiM6_SzuqXjAhXww1kKHYTDCi8QFjAAegQIARAC&url=http%3A%2F%2Fcujae.edu.cu%2F

publicaciones%2Freferencia%2FNo6%2Farticulos%2Farticuloberta.pdf&usg=AOvVaw3EI_cdROLq3FvBtE3bLAo2

García, T. R. G. (2017). La interdisciplinariedad: Un reto para la universidad actual. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 8(1), 53-58. Recuperado de http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/879

Gómez, A. G., & Rodríguez, M. V. (2018). Acciones metodológicas, una vía para elaborar tareas docentes integradoras, desde el trabajo metodológico (Original). Redel. Revista granmense de Desarrollo Local, 2(5), 91-98. Recuperado de https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/582

Gutiérrez, M. (2004). Interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Estudios socioculturales. Revista Pedagogía Universitaria., 9(4), 85-101. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QOEC4J9RW78J:cvi.mes.edu.cu/peduniv /index.php/peduniv/article/download/299/294+&cd=6&hl=en&ct=clnk&gl=cu&client=firefox-b-d

Lage, M. R., Rojo, C. V., Fernández, B. D. C., & García, L. M. P. (2018). Propuesta de procedimientos para elaborar tareas integradoras en asignaturas de la carrera Medicina. Gaceta Médica Espirituana, 20(3). Recuperado de http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1628

Luhmann, N. (1984). Sistemas Sociales. Liniamientos para una teoría general. Anthropos Editorial. ISBN: 84-7658-493-8. Recuperado de https://es.scribd.com/document/341613501/Luhmann-Niklas-Sistemas-Sociales.

Martínez, B. N. (2004). La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Física Preescolar (Tesis doctoral, ISP "Pepito Tey "). Recuperado de https://docplayer.es/18983635-La-formacion-de-saberes-interdisciplinarios-en-los-estudiantes-de-la-carrera-licenciatura-en-educacion-preescolar.html

Valdés, M. B. (2005). Sistema de tareas docentes integradoras con un enfoque interdisciplinario para la formación laboral de los alumnos en la Secundaria Básica (Tesis presentada en opción al Grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjQ0oqVy6XjAhWlr1kKHR0FABIQFjAAegQIARAC&url=http%3A%2F%

Froa.ult.edu.cu%2Fbitstream%2F123456789%2F3725%2F72%2FSistema%2520de%2520tareas%2520docentes%2520con%2520 -%2520Valdes%2520Rojas%252C%2520Martha%2520Beatriz.pdf&usg=AOvVaw2D2Wl -Bp9P7iJYfmPAD2qZ

Valle Lima, A. (2010). Meta modelos de la investigación pedagógica (Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP). Ministerio de Educación). Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjXsuH9y6XjAhVCzlkKHQMUA6kQFjAAegQIARAC&url=

http%3A%2F%2Frepos.uclv.edu.cu%2Fpa_que_te_eduques%2FInteresante%2Fayuda_para_maestros%2FPara%2520ense%25C3%25B1ar%2520a%2520leer%2F En%2520herramienta%2520OPALE%2Fres%2F19-libro_META_MODELOS_DE_LA_INVESTiGACION_PEDAGOGICA.pdf&usg=AOvVaw3FVsazZwpgqNBnRb23Ps -J

Velázquez, M. V., Prieta, M. I. y Martínez, C. (2013). Las tareas docentes integradoras en las clases de Educación Física. Revista Digital Efdeportes.com 18(179). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd179/las-tareas-docentes-integradoras-en-educacion-fisica.htmhttp://www.efdeportes.com

Zayas, C. M. A. de. (1996). Hacia una escuela de excelencia. Academia. ISBN 9590201814 p. 94. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/Hacia_una_escuela_de_excelencia.html?id=DGDnPgAACAAJ&redir_esc=y

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.