Formative evaluation in Physical Education to school children with intellectual disabilities

Main Article Content

Marilin Páez Basabe
Nordis Sánchez Quintero
Mercedes Miló Dubé

Abstract

This article presents the results of research aimed at the application of evaluation in Physical Education, in schoolchildren with intellectual disabilities, noting the poor correspondence between the objectives of the program being taught and the objectives proposed in the current evaluation model, through Ministerial Resolution 238/2014. The objective is to propose a formative evaluation methodology in Physical Education, for school children with intellectual disabilities, in the municipality of Pinar del Río. For this purpose, different research methods were applied, such as the observation of Physical Education classes at different times during the evaluation, and the survey of teachers of the subject who teach classes to schoolchildren. As a result, a methodology is presented which integrates the evaluation of motor skills and physical abilities and promotes recreational activities in which practical and social learning are stimulated, influencing the improvement of their health and preparation for an adult and independent life of schoolchildren.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Basabe, M. P., Sánchez Quintero, N., & Miló Dubé, M. (2019). Formative evaluation in Physical Education to school children with intellectual disabilities. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(2), 153–164. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/831
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Marilin Páez Basabe, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciada en Cultura Física, Máster en Ciencias, Profesora Auxiliar

Nordis Sánchez Quintero, Universiadad de Ciencias de Cultura Fisica y el Deporte "Manuel Fajardo"

Licenciada en Cultura Física

Mercedes Miló Dubé, Universiad de Pinard Del Río " Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física

Licenciada en Cultura Física, Profesora investigadora del CEEDAR, Doctora en Ciencias de la Cultura Física, Profesora Titular

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1990). Didáctica. La escuela en la vida (Cuarta edición). Recuperado de https://cedib.org/publicaciones/didactica-la-escuela-en-la-vida/

Blázquez, D. (2008). Evaluar en Educación Física. INDER publicaciones.

Blázquez, D. (2017). Las competencias del profesor de Educación Física. Gestión didáctica. Presentado en Evento AFIDE 2017, Palacio de las convecciones, La Habana, Cuba.

Calderón, C. (2008). Un enfoque productivo en la clase de Educación Física. La Habana, Cuba: Editorial deportes.

Colectivo de autores. (2014b). Programa retraso mental segundo y tercero. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Jenaro, C., Flores, N., Beltrán, M., Tomsa, R., & Isabel Ruiz, M. (2014). Necesidades educativas e inclusión escolar: el peso de las actitudes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4, 605-612. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.836

Leyva, M., & Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a escolares con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

López, A. (2003). El proceso de enseñanza aprendizaje en educación física. Hacia un enfoque integral físico educativo. La Habana, Cuba: Deporte.

López, A. (2006). Educación Física más educación que física. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

López, I. G., & García, D. M. (2018). La formación permanente como herramienta para mejorar la intervención del maestro de educación física con alumnado con discapacidad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (33), 118-122. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6367737

Mirabal, N. (2010). Teoría y Metodología de la Educación Física. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Nuñez, P. C., Aravena, O. A., Oyarzún, J. C., Tapia, J. L., & Salazar, C. M. (2018). Prácticas pedagógicas que favorecen u obstaculizan la inclusión educativa en el aula de educación física desde la perspectiva del alumnado y profesorado. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (34), 212-217. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736305

Páez., M. (2018). Estudio sobre la situación actual de la evaluación en Educación Física en los escolares del segundo ciclo con discapacidad intelectual. Revista IPLAC.

Ruiz, A. (2010). Teoría y Metodología de la Educación Física. Ciudad de la Habana: Editorial Deportes.

Valdés, Y. (2009). Teoría y Metodología de la Educación Física. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>