The training by professional competencies of Physical Education teachers in Higher Education

Main Article Content

Yoanni Gil Lopez
Yidier Pons Gámez
Rafael Ernesto Licea Mojena
Felipe Gálvez Quiñonez

Abstract

The permanent formation of the graduates of the Degree in Physical Culture and Sports throughout the country constitutes a need determined by the development of science and technology, the changes that are taking place in the Cuban educational system, as an expression of the Third Educational Revolution, and the own needs of the graduates in order to achieve their growth in the professional and the human. In the research, it is started with diagnosing the insufficiencies presented by the continuous training of Physical Education teachers of Higher Education (EFS) graduated from the Faculty of Physical Culture of the La Isla de la Juventud during the job training stage, a factor that affects their job performance. The objective of this research is to design actions for continuous training by professional competencies in Physical Education teachers of Higher Education. In order to fulfill the objective, methods of the theoretical, empirical and statistical-mathematical level were used. The theoretical and methodological foundations analyzed allowed determining and adapting the actions to favor the development of professional skills; these actions are offered as a result for the training by professional competencies of Physical Education teachers of Higher Education, on the La Isla de la Juventud.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gil Lopez, Y., Pons Gámez, Y., Licea Mojena, R. E., & Gálvez Quiñonez, F. (2023). The training by professional competencies of Physical Education teachers in Higher Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(1), e1280. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1280
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Yoanni Gil Lopez, Universidad Isla de la Juventud. Facultad de Cultura Física

Jefe del Departamento de Ciencias Aplicadas al Deporte

Yidier Pons Gámez, Universidad de la Isla de la Juventud, Facultad de Cultura Física

Profesor departamento de Educación Física

Rafael Ernesto Licea Mojena, Universidad de la Isla de la Juventud, Facultad de Cultura Física

Profesor departamento de Educación Física

Felipe Gálvez Quiñonez, Universidad de la Isla de la Juventud, Facultad de Cultura Física

Profesor Departamento de Ciencias Aplicadas al Deporte

References

Alemán Marichal, B., Navarro de Armas, O. L., Suárez Díaz, R. M., Izquierdo Barceló, Y. & Encinas Alemán, T. De la C. (2018). La motivación en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas. Revista Médica Electrónica, 40(4). http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2307

Arias Gómez, M. De L., Arias Gómez, E., Arias Gómez, J., Ortiz Molina, M. M. & Garza García, M. G. Del C. (2018). Perfil y competencias del docente universitario recomendados por la UNESCO y la OCDE. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/competencias-docente-universitario.html//hdl.handle.net/20.500.11763 /atlante1806competencias-docente-universitario

Baque-Reyes, G. R. & Portilla-Faican, G. I. (2021). El aprendizaje significativo como acciones didácticas para la enseñanza aprendizaje. Revista Polo del Conocimiento, 6(5), pp. 75-86. https://doi.org/10.23857/pc.v6i5.2632

Brito Mancheno, F. D. (2022). Las competencias profesionales de educación física en el proceso de formación académica: Revisión Sistemática. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(2), pp. 108-126. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3345

Clavijo Cáceres, D. (2018). Competencias del docente universitario en el siglo XXI. Revista Espacios, 39(20), 22. https://www.revistaespacios.com/a18v39n20/a18v39n20p22.pdf

D' Alessio, A. (2015). Las competencias del Docente Ideal. Revista Electrónica de la Facultad de Psicología de la UBA (14). http://intersecciones.psi.uba.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=53:las-competenciasdel-docente-ideal&Itemid=1

Durán Arellano, A. M. (2016). Formación en competencias del docente universitario. Revista Venezolana de Educación, 20(67), pp. 529-538. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6550446

Flores Rodríguez, D. A. & Olimón Robles, A. Y. (2016). Actitud, actualización y desarrollo tecnológico como elementos de la función docente. In Proceso de investigación y el posgrado en las Universidades Públicas (pp. 46-56). ECORFAN-Mexico. https://www.ecorfan.org/proceedings/CDU_XIII/TOMO%2013_7.pdf

García González, M. (2015). Formación de competencias de dirección desde el modelo del profesional en la carrera Ingeniería Forestal. Rev. Universidad y Sociedad., 7(3), pp. 56-63. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000200009

García Hinojosa, K. (2017). La evaluación integral del desempeño docente de los profesores universitarios. ACHANA Revista Científica, 6(2), pp. 106-114. http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/479

García-Padilla, M. (2020). Un sistema de trabajo metodológico para la filial universitaria del Ministerio del Interior de Guantánamo. Revista Electrónica Edusol, 20(73). http://scielo.sld.cu/scielo.php?Script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000400068

Guerra Rodríguez, E., Cisnero Aguilera, M. & Reyes Joa, H. M. (2020). La superación posgraduada en profesionales de Educación Física desde el pensamiento de Fidel Castro. Revista Ciencia y Deporte., 5(2), pp. 71-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8130364

Iglesias, M. A. I., Valdés, K. D., Valdés, L. A. R., Martínez, G. M., & Cruz, D. H. (2017). El trabajo metodológico en la superación de los profesores de Educación Física. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21(6), pp. 889-899. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000600015

Isla Alcoser, S. D. (2006) Competencias profesionales del profesor de educación física y del entrenador deportivo. Lecturas: Educación Física y Deportes, 11(100) https://www.efdeportes.com/efd100/compe.htm#:~:text=Las%20competencias%20del%20profesor%20de,educaci%C3%b3n%20o%20entrenamiento%20de%20calidad

Hernández Arteaga, A. M. & Hernández Martín, J. C. (2019). El rol del profesor para formar valores desde la disciplina preparación para la defensa. Revista Atlante: Cuadernos de Educación Y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/profesor-valores-defensa.html //hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1904profesor-valores-defensa

Merlo Bombino, T. M., Calderón-Mora, M. De las M. & Jiménez-Puerto, C. L. (2021). El proceso de enseñanza aprendizaje: su impacto en el diagnóstico precoz del cáncer colorrectal. Revista Pedagogía Y Sociedad, 24(61), pp. 7-91.

Zambrano-Yamalá, E. F. (2018) La formación de competencias profesionales en las carreras de educación física y entrenamiento deportivo. Reflexiones teóricas. Revista DeporVida. 15(35), pp.137-147. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/433

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.