Methodology for the training of figures in artistic swimmers, category 11-12 years

Main Article Content

Liudmila Hernández Soutelo
Alina Bestard Revilla
Michel Corrales Delgado
Elsa Sivila Jiménez
Rita María Pérez Ramírez
Guillermina Virginia Zaldívar Cordón

Abstract

The training of the figures in artistic swimming constitutes one of the fundamental aspects in the technical preparation of artistic swimmers, its mastery is a condition to achieve sporting success. However, currently the procedures and components that support it are insufficient. Hence, the research is aimed at verifying the behavior of the application of the methodology for the improvement of the training of figures in artistic swimmers. With a population of eight artistic swimmers in the 11-12 years category belonging to the "Capitán Orestes Acosta Herrera" School of Sports Initiation in Santiago de Cuba. The analytical-synthetic and systemic-structural-functional theoretical methods were applied; with respect to the empirical ones, the documentary analysis and the pre-experimental pretest-postest design for a single group and in the statistical ones the descriptive one with the mean, mode and standard deviation; and the inferential with the T Student test for related samples. In this sense, the proposal was characterized by the use of the systemic approach to the restructuring of the content from a training plan of the figures. The quality of the methodology was corroborated by the results obtained in the application of the pre-experiment confirmed by different statistical techniques that highlight its functionality, sustainability, relevance and feasibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Soutelo, L., Bestard Revilla, A., Corrales Delgado, M., Sivila Jiménez, E., Pérez Ramírez, R. M., & Zaldívar Cordón, G. V. (2023). Methodology for the training of figures in artistic swimmers, category 11-12 years. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(2), e1456. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1456
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Liudmila Hernández Soutelo, Universidad de Oriente. Facultad de Cultura Física.

Departamento Teoría y Práctica del Deporte. Dr.C. y profesora auxiliar.

Alina Bestard Revilla, Universidad de Oriente. Facultad de Cultura Física.

Centro de Estudios de Cultura Física y el Deporte. Dr.C. y profesora titular.

Elsa Sivila Jiménez, Universidad de Holguín. Facultad de Cultura Física.

Coordinadora del programa doctoral de Holguín. Dr.C. y profesora titular.

Guillermina Virginia Zaldívar Cordón, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

Departamento de Teoría y Práctica del Deporte. Ms.C. y profesor auxiliar

References

Armas Ramírez, N. de, & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Resultados_cient%C3%ADficos_en_la_investigac.html?id=pSAmtAEACAAJ&redir_esc=y

Bompa, T. & Buzzichelli, C. (2016). Periodización del entrenamiento deportivo. Barcelona: Paidotribo. https://www.canariasbooks.com/libro/periodizacion-del-entrenamiento-deportivo_305290

Brito Vázquez, E. (2020). La natación artística cubana. Editorial Universitaria (Cuba). https://books.google.com.cu/books?id=YZb6DwAAQBAJ&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Camacho, J., Ochoa, N. y Rincón, N. (2019). Revisión teórica de la planificación tradicional y contemporánea en el entrenamiento deportivo. Revista Digital: Actividad Física y Deporte. 5 (2). https://revistas.udca.edu.co/index.php/rdafd/article/view/1265

Cancio Cento, S. M., & Cortés Cancio, K. (2005). Programa para la enseñanza del Nado Sincronizado, categoría 5 -6 años. EFDeportes.com, Revista Digital, 10(90). https://efdeportes.com/efd90/sincro.htm

Capote Lavandero, G., Rodríguez Torres, A., Analuiza Analuiza, E., Cáceres Sánchez, C., & Rendón Morales, P.(2017). El deporte, el entrenamiento deportivo y los entrenadores. Revista Digital Buenos Aires, 22(234). https://www.efdeportes.com/efd234/el-deporte-el-entrenamiento-deportivo-y-los-entrenadores.htm

Cárdenas Toledo, W. A., & Fabre Cavanna, J. E. (2022). Metodología para la enseñanza de la danza folclórica del ritmo Pasacalle/Methodology for teaching the folk dance of the Pasacalle rhythm. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1268

Cortés Cancio, K., Cancio Cento, S., & Hernández Sereno, R. (2009). Metodología para la enseñanza de las posiciones básicas del nado sincronizado. Su aplicación en atletas camagüeyanas. EFDeportes.com, Revista Digital, 14(134). https://efdeportes.com/efd134/ensenanza-de-las-posiciones-basicas-del-nado-sincronizado.htm

Costa, P. B., Richmond, S. R., Smith, C. R., Currier, B., Stecker, R. A., Gieske, B. T., Kemp, K., Witherbee, K. E., & Kerksick, C. M. (2019). Physiologic, Metabolic, and Nutritional Attributes of Collegiate Synchronized Swimmers. International Journal of Sports Physiology and Performance, 14(5), pp. 658-664. https://doi.org/10.1123/ijspp.2018-0547

Echemendia del Valle, A. (2021). Metodología para el entrenamiento de la marcha convencional en pacientes con lesiones medulares. Estudio preliminar. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/991

Escrivá Selles, F. R., & González-Badillo, J. (2020). Efecto de dos periodos de entrenamiento de fuerza sobre el rendimiento en los ejercicios de salto vertical, tintorera y boost en natación sincronizada. Apunts. Educacion Fisica y Deportes, 142, pp. 35-45. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/4).142.05

Fédération Internationale de Natation. (2021). FINA artistic swimming manual for judges, coaches and referees 2017-2021. FINA. https://resources.fina.org/fina/document/2021/02/03/4d9cd6d0-5146-44ae-bf94-4ac757eaf34b/fina_as_manual_-_updated_august_2018_0.pdf

Fons Cabrera, K., & Ruiz Sánchez, J. I. (2021). Sistema de preparación para desarrollar fuerza explosiva en miembros inferiores de atletas de natación artística. Ciencia y Deporte, 6(3), pp. 32-45. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8441621

García, I., Drobnic, F., Pons, V., & Viscor, G. (2021). Changes in Lung Diffusing Capacity of Elite Artistic Swimmers During Training. International Journal of Sports Medicine, 42(3), pp. 227-233. https://doi.org/10.1055/a-1212-1020

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixt. McGraw-Hill Interamericana. https://books.google.com.cu/books/about/METODOLOG%C3%8DA_DE_LA_INVESTIGACI%C3%93N.html?id=5A2QDwAAQBAJ&redir_esc=y

Li, L., Xin, X., Wei, M., Hui, D., & Mei, P. (2020). Research on the Action Design of Team Artistic Swimming. International Journal of Sports Science and Physical Education, 5(1), 5. https://doi.org/10.11648/j.ijsspe.20200501.12

Martínez Díaz, Y. (2012). Estrategia metodológica para el nivel inicial en el nado sincronizado, en las edades de 5 a 8 años. EFDeportes.com, Revista Digital, 17(174). https://www.efdeportes.com/efd174/estrategia-metodologica-en-el-nado-sincronizado.htm

Meira, C., Ponciano, K., Tosini, L., Sousa, C., Barbosa, R., & Gomes, A. C. (2021). Personality traits and competitive preferences of artistic swimming athletes. Academia Letters. https://www.academia.edu/46857854/Personality_traits_and_competitive_preferences_of_artistic_swimming_athletes

Nápoles Céspedes, A. & Ruiz Sánchez, J. (2022). Alternativa metodológica para entrenar la posición de vertical en flotación en la natación artística. Revista Ciencia y Deporte, 7(3): pp. 100-111. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No3.008

Podrihalo, O., Podrigalo, L. V., Jagie³³o, W., Iermakov, S., & Yermakova, T. (2021). Substantiation of Methods for Predicting Success in Artistic Swimming. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16), pp. 87-39. https://doi.org/10.3390/ijerph18168739

Real Federación Española de Natación. (2011). Manual de natación sincronizada 2009-2013. FINA. https://www.foraqua.es/wp-content/uploads/2021/06/12.-MANUAL-de-NATACION-SINCRONIZADA-2009-2013.pdf

Real Federación Española de Natación. (2017). Reglamento de Natación Artística 2017-2022. FINA. https://resources.fina.org/fina/document/2021/01/08/e9bfaa2e-3bd5-4127-8ad2-29c51d71fdf4/ARTISTIC-SWIMMING-2017-2021.pdf

Real Federación Española de Natación. (2022). Reglamento de natación artística. FINA. https://resources.fina.org/fina/document/2022/11/01/4b3598b6-18cd-411e-ac09-16e49965df3a/00-AS-Rules-2022-2025-Confirmed.pdf

Rodríguez Verdura, H., León Vázquez, L., & de la Paz Ávila, J. (2022). La enseñanza deportiva y el entrenamiento deportivo/Sports education and sports training. PODIUM Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), pp. 842-857.https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1028

Solana-Tramunt, M., Arboix-Alió, J., Aguilera-Castells, J., Morales, J., Buscà, B., & Nieto Guisado, A. (2019). Is Heart Rate Variablity a Suitable method For Monitoring The Effect Of A Training Session In Synchronized Swimming? Medicine & Science in Sports & Exercise, 49(5), S21. https://doi.org/10.1249/01.mss.0000560575.86649.75

Vinuesa Lope, M., & Vinuesa Jiménez, I. (2016). Conceptos y métodos para el entrenamiento físico. Ministerio de Defensa. https://publicaciones.defensa.gob.es/media/downloadable/files/links/c/o/conceptos-y-m_todos-para-el-entrenamiento-f_sico.pdf

Zatsiorsky, V. M. (1989). Metrología deportiva: Libro de texto. Planeta. https://books.google.com.cu/books/about/Metrolog%C3%ADa_deportiva.html?id=P45WPQAACAAJ&redir_esc=y

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>