Pedagogical strategy for the preparation of the Physical Education teacher as a conflict mediator

Main Article Content

Lázaro Lanier López Llerena
Esteban Rodríguez Torres
Lisandro Herrera Arencibia

Abstract

The achievement of accessible and quality education for all citizens is, currently, one of the priorities for the training of professionals, since they contribute to the development of a recognized education system, both nationally and internationally. In this way, the objective of the study carried out was to design a pedagogical strategy to prepare the teacher as a conflict mediator in the Physical Education class, in the basic secondary schools of the municipality of La Habana del Este. For this purpose, a mixed approach was used, in order to group document analyzes and qualitative descriptions together with tables and figures to complement and enrich the study qualitatively and quantitatively. As the main result, the principles, premises and methodological procedure for the integration of educational influences were evident. In a general sense, the preparation of the teacher as a conflict mediator responds to the prioritized programs of the Ministry of Education in its improvement agenda towards 2030 and of the National Institute of Sports, Physical Education and Recreation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Llerena, L. L., Rodríguez Torres, E., & Herrera Arencibia, L. (2023). Pedagogical strategy for the preparation of the Physical Education teacher as a conflict mediator . PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(3), e1474. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1474
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Esteban Rodríguez Torres, Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Ciego de Ávila, Cuba.

Licenciado en Estudios Socioculturales por la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas (UCLV) (2017). Profesor Instructor por la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez (2020). MSc. en Ciencias de la Educación Superior por el Centro de Estudios Educacionales de la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez (2022). Editor asociado de la Revista Estrategia y Gestión Universitaria. Imparte las asignaturas: Manifestaciones Artística, Historia del Arte, Teatro Cubano, Historia del Pensamiento Cultural, Teoría de la Cultura. Cuenta con 4 años de experiencia laboral en el Departamento de Humanidades en el cual se desempeña como docente e investigador. Ha cursado el diplomado: Fundamentos Pedagógicos y Didácticos de la Nueva Universidad Cubana. Sus líneas de investigación guardan estrecha relación con el desarrollo del liderazgo estudiantil universitario y el consumo audiovisual juvenil.

References

Álvarez Cobas, D., Cala Peguero, T., & Ordaz Hernández, M. (2022). Estrategia de orientación psicopedagógica para la calidad educativa: un reclamo en la formación de atletas. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), pp. 925-941. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1216

Álvarez Gómez, G., Viteri Moya, J., Estupiñán Ricardo, J., & Viteri Sánchez, C. (2021). La formación continua de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17(S1), pp. 431-439. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/1800/1768/

Asamblea Nacional de Poder Popular. (2019, 10 de abril). Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Editora política.

Bujosa, M. C., Figueras, S., & Castro, M. (2018). Estrategias para la resolución de conflictos en educación física. Apunts. Educación física y deportes, 3(133), pp. 50-67. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/3).133.04

Camacho, Y. (2018). Mediación en conflictos retos en la formación permanente del maestro primario. Revista Mediación, 11(2), pp. 37-51. https://revistademediacion.com/wp-content/uploads/2018/07/Revista22-e6.pdf

Cañadas, L., & Santos-Pastor, M. L. (2021). La evaluación formativa desde la perspectiva de docentes noveles en las clases de educación física en primaria y secundaria. Revista Electrónica Educare, 25(3), pp. 452-471. http://dx.doi.org/10.15359/ree.25-3.25

Cañizares Hernández, M., & Pérez Surita, Y. (2022). Establecimiento de metas como técnica motivacional en deportistas. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), pp. pp. 911-924. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1215

Da Luz Pereira, Á., Tögel, M., Campos, X., Merlo, R., & Pazos Espín, M. (2022). Efecto del confinamiento sobre la inactividad física en poblaciones infanto-juveniles. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), pp. 1141-1154. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1320

Garavito-Campillo, E. T., & Fernando-Kerguelen, J. (2021). El Deporte Inclusivo como Alternativa de Vida para los Jóvenes con Discapacidad. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 12(1), pp. pp. 12-21. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/download/214/653

Guillamón, A. R., López, P. J. C., Cantó, E. G., & García, J. E. M. (2020). La organización y la gestión de la clase de Educación Física. VIREF Revista de Educación Física, 9(4), 81-96. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/download/342238/20804334/

Gómez Valdés, A., Planes Rivera, D. D. L. C., & Gómez Ledesma, Y. (2019). Acciones metodológicas para contribuir al proceso de Educación Física Inclusiva: Una aproximación al tema. Mendive. Revista de Educación, 17(1), pp. 84-96. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v17n1/1815-7696-men-17-01-84.pdf

Merino, R. G., & Mora, J. L. (2022). La hibridación de los modelos pedagógicos de aprendizaje cooperativo y educación aventura como estrategia didáctica para la mejora de la convivencia y la gestión de conflictos en el aula: una experiencia práctica desde las clases de educación física y tú. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (43), pp. 1037-1048. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8106408.pdf

Moreno Iglesias, M., Tabares Arévalo, R. M., Casanova Moreno, M. C., Ybirico Reina, A., & González Nuñez, L. O. (2019). La gestión por competencias en la carrera de Cultura Física en Cuba. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(1), pp. 40-55. http://scielo.sld.cu/pdf/rpp/v14n1/1996-2452-rpp-14-01-40.pdf

Navarro Machado, V., Falcón Hernández, A., Quintero Méndez, Y., Chávez Amaro, D., Sosa Rodríguez, O., & Hernández Cardoso, A. (2018). Formación e investigación en apoyo vital en emergencias y desastres. Recomendaciones del taller de expertos. Cienfuegos, 2018. Medisur, 16(6), pp. 780-786. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2018000600004&script=sci_arttext&tlng=en

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) Educación Física de Calidad: Guía para los responsables políticos. (2015). Ediciones Unesco.

Pérez Gamboa, AJ., Rodríguez Torres, E., y Camejo Pérez, Y. (2023). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y sociedad, 21 (2), pp. 67-89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972

Pulleiro Méndez, C. (2018). La estatalidad del deporte internacional. Pasado, presente, ¿futuro? Foro internacional, 58(2), pp. 343-379. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-013X2018000200343&script=sci_arttext

Ramírez, J., Rodríguez, E. y Zamora, J. (2023). Estrategias recreativas para suplir las carencias de niños y jóvenes en situaciones de la Covid-19 en el municipio Morón (Cuba). Región Científica, 2(1), pp. 202-328. https://doi.org/10.58763/rc202328

Ramón, M.A, García, M.P. y Olalde, A.J. (2019). Algunas consideraciones sobre la resolución de los conflictos escolares. Conrado, 67(15), pp. 135-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200135

Rodríguez, E. (2022). El proceso de formación del liderazgo en dirigentes estudiantiles universitarios. Opuntia Brava, 14(3), pp. 27-37. https://acortar.link/Bj2Z85

Rodríguez Milián, A., Moré Estupiñán, M., & Gutiérrez Pairol, M. (2019). La educación física y la educación para la salud en función de la mejora del rendimiento físico de los estudiantes. Revista Universidad y Sociedad, 11(1), pp. 410-415. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000100410

Rodríguez Torres, E. (2022). Consumo audiovisual juvenil de las industrias creativas en Santa Clara, Cuba. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(2), pp. 30-40 https://doi.org/10.46954/revistages.v5i2.88

Rodríguez Torres, E., Guevara, O. C. M., & Martin, Z. M. (2022). Teorías del liderazgo y su impacto en los dirigentes y estudiantes universitarios. Revista Estrategia y Gestión Universitaria,10(2),66-79. https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/2255/3966

Rodríguez-Torres, E., Pérez-Gamboa, A. J. & Camejo-Pérez, Y. (2023). Formación del liderazgo distribuido en los estudiantes de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Atenas, (61), e10942, pp. 1-13. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/download/778/1148

Rojas Valladares, A. L., Domínguez Urdanivia, Y., Torres Zerquera, L. C., & Pérez Egües, M. A. (2020). El proceso de intervención psicopedagógica en el ámbito educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), pp. 45-51. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/download/264/297

Sierra García, L. G., Morquecho Sánchez, R., & Gadea Cavazos, E. A. (2021). La gestión deportiva y su implicación en la resolución de los conflictos. Eirene Estudios De Paz Y Conflictos, 4(7), pp. 163-182. https://www.estudiosdepazyconflictos.com/index.php/eirene/article/view/151

Tamayo Rodríguez, R., Fernández Yero, L., & Vázquez Rodríguez, S. (2022). Juegos para el tratamiento de la orientación espacial en las clases de Educación Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), pp. 860-875. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1164

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.