Scientific-methodological workshops, an alternative to train Rhythmic Gymnastics coaches in Ecuador

Main Article Content

Diana Fernanda González Terán
Nereyda Piñeiro Suárez

Abstract

In the Ecuadorian context, it has been confirmed that there are insufficiencies in the training process of Rhythmic Gymnastics coaches, since the actions undertaken regularly have an empirical nature, they are based on knowledge acquired over the years in development of said activity and do not always respond to the demand and needs of these coaches. Therefore, the objective is to model a set of scientific-methodological workshops for the professional training of Rhythmic Gymnastics coaches in Ecuador that influences the improvement of their performance. The result is expressed in the organization of training for coaches, from the formation of scientific-methodological workshops in which the interrelation of theoretical and practical knowledge is established, based on the characteristics of the teaching-learning process of Rhythmic Gymnastics with an innovative vision of these human resources that influence the improvement of sports results.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Terán, D. F., & Piñeiro Suárez, N. (2024). Scientific-methodological workshops, an alternative to train Rhythmic Gymnastics coaches in Ecuador. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(2), e1594. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1594
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Diana Fernanda González Terán, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte (UCCFD) “Manuel Fajardo”". La Habana, Cuba

Master en Ciencias

Nereyda Piñeiro Suárez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte (UCCFD) “Manuel Fajardo”". La Habana, Cuba

Doctora en Ciencias, Profesora Titular

References

Alemán Marichal, B; Navarro de Armas, O.L; Suárez Días, R.M; Sánchez Jiménez, M & Encinas Alemán, T.C. (2019). La preparación profesoral para el desarrollo de la motivación profesional en estudiantes de la carrera de medicina. Revista Médica Electrónica. 4(1)ISSN 1684-1824. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=86339

Bernaza Rodríguez, G., Troitiño Díaz, D., & López Collazo, Z. (2018). La superación profesional-mover ideas y avanzar más. Universitaria del Ministerio de Educación Superior. https://www.researchgate.net/publication/325951220_La_superacion_profesional-mover_ideas_y_avanzar_mas

Chiavenato, I. (1993). Administración de recursos humanos. McGraw-Hill. https://books.google.com.cu/books/about/Administraci%C3%B3n_de_recursos_humanos.html?id=ZqGKQgAACAAJ&redir_esc=y

De la Peña Consuegra, G., & Velázquez Ávila, R. M. (2023). Algunas reflexiones sobre la teoría general de sistemas y el enfoque sistémico en las investigaciones científicas. Revista Cubana De Educación Superior, 37(2 may-ago). https://revistas.uh.cu/rces/article/view/3074

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. (Compendio) [Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI]. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

Drucker, P. F. (2007). Management: Tasks, Responsibilities, Practices. Transaction Publishers. https://books.google.com.cu/books/about/Management.html?id=j0IHaUc85l0C&redir_esc=y

Asamblea Nacional del Poder Popular (2018). Gaceta Oficial de la República de Cuba . Decreto Ley no.350 de 2018 "De la capacitación de los trabajadores".

Asamblea Nacional del Poder Popular (2018). Gaceta Oficial de la República de Cuba (2018). Decreto Ley no.350 de 2018 "De la capacitación de los trabajadores". Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu (Consultada: 22 de febrero de 2024)

Hernández Orozco, C. E. (2011). Planificación y programación. EUNED. https://books.google.com.cu/books?id=lcss-90S7UMC&printsec=copyright&hl=es&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Hernández Simón, L., Frómeta-Moreira, N., Caballero Riera, L., & León Reyes, B. B. (2020). El desempeño profesional pedagógico de los entrenadores de levantamiento de pesas con adolescentes limitados físicos motores. Sociedad & Tecnología, 3(1), 10-18. https://doi.org/10.51247/st.v3i1.53

Lara Caveda, D. (2020). Superación basada en competencias profesionales específicas relacionadas con la iniciación deportiva. Acción, 16, Article s/n. https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/92

Leyva Sánchez, E,K; Díaz Rojas, P,A & Vicedo Tomey, A (2023). Necesidades sentidas de preparación profesoral para la gestión del proceso docente. EDUMECENTRO. ISSN 2077-2874. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2532

Lombino, L & Jiménez Puerto, C, L (2019). La preparación del docente y su papel como líder del proceso enseñanza aprendizaje. Revista ATLANTE: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparación-docente -enseñanza.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1907preparacion-docente -enseñanza

Mintzberg, H. (2002). Diseño de Organizaciones Eficientes. El Ateneo. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/Dise%C3%B1o_de_Organizaciones_Eficientes.html?id=MQMKAAAACAAJ&redir_esc=y

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.