The assimilation of statistical techniques in the training of professionals in Physical Culture and Sports /La asimilación de técnicas estadísticas en la formación del profesional en Cultura Física y Deporte

Main Article Content

Taimi Castañeda Rodríguez
Abelardo López Domínguez
Ana María Morales Ferrer
Victoria Del Carmen Collazo Frías

Abstract

The assimilation of statistical techniques is of great importance during the training of Physical Culture and Sports professionals, given the need for their application in scientific research work from the four graduate profiles and across all disciplines of the career. The implementation of learning strategies as tools for their assimilation, represents numerous benefits by virtue of training competent professionals. The diagnosis made to 107 students of the dau course and seven professors of the Computer Science and Data Analysis subject at the Manuel Fajardo University of Physical Culture and Sports Sciences allowed to detect, in the students, insufficiencies in the assimilation of these techniques, which prevents their correct application. Teachers show lack of mastery over learning strategies as tools that enhance self-learning and self-regulation. The objective of the study is to: design a didactic strategy that contributes to the assimilation of statistical techniques in the training of Physical Culture and Sports professionals. Among the methods used are analytical-synthetic, modeling, functional structural systemic, surveys and empirical frequency distribution tables. The theoretical assessment of the proposal, declared by the specialists in the ATJ Matrices, allowed to predict, with satisfactory criteria, the validity of the didactic strategy presented for its subsequent implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castañeda Rodríguez, T., López Domínguez, A., Morales Ferrer, A. M., & Collazo Frías, V. D. C. (2022). The assimilation of statistical techniques in the training of professionals in Physical Culture and Sports /La asimilación de técnicas estadísticas en la formación del profesional en Cultura Física y Deporte. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(1), 369–386. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1214
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Taimi Castañeda Rodríguez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Licenciada en Educación en la Especialidad de Matemática-Computación. Profesora Asistente de la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” donde labora desde 2016. Máster en Didáctica de la Educación Física Contemporánea. Miembro del proyecto La Formación Profesional Universitaria en Cultura Física y Deporte para la vida. Pertenece al programa de formación doctoral del Centro de Estudio para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES) de la Universidad de La Habana. Graduada en 2006, con una experiencia de 10 años en escuelas deportivas y cinco en Educación Superior.

Abelardo López Domínguez, Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior de la Universidad de la Habana, (CEPES)

Licenciado en Educación en la Especialidad: Matemática – Computación, Dr. C. Profesor Titular del Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES) de la Universidad de La Habana. Profesor Principal de la Metodología de Investigación Educativa del centro. Secretario Ejecutivo del Taller Internacional “La Educación Superior y sus Perspectivas” en los Congresos Universidad, con una experiencia de 19 años en la Educación Superior.

Ana María Morales Ferrer, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo.

Profesora de Educación Física (1968), Licenciada en Cultura Física (1977), Doctora en Ciencias de la Cultura Física (2003). La Habana. Cuba. Especialista (1970) DhFK Leipzig-RDA. Profesora Consultante (2007) y Emérito (2018) de la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”. Coordinadora de Maestría y Vicecoordinadora del programa Doctoral en Ciencias de la Cultura Física.

Victoria Del Carmen Collazo Frías, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo.

Graduada de Profesor Superior de Enseñanza Secundaria en la especialidad Matemática. Profesora Auxiliar de la UCCFDManuel Fajardodonde labora desde 2016. Dr. en Ciencias Pedagógicas, M Sc. Y Diplomada en Pedagogía Profesional. Miembro del proyecto La Formación Profesional Universitaria en Cultura Física y Deporte para la vida. Profesera Principal de la Disciplina Método de Análisis e Investigación en la Cultura Física, . Posee 40 años de experiencia como docente de ellos 19 en la Educación Superior.

References

Addine, F., Ginoris, O., Armas, C., Martínez, B.N., Tabares, R.M. y Urbay, M. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciudad de la Habana. Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC). https://es.calameo.com/read/0002331685a3073245309

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. Ciudad de la Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. https://isbn.cloud/9789591306814/didactica-la-escuela-en-la-vida/

Bernard, R. (2006). Nom probability sampling and choosing. In Bernard R. editors. Research methods in anthropology. Qualitative and quantitative approaches. California: Oxford. Altamira Press. https://books.google.com.cu/books/about/Research_Methods_in_Anthropology.html?id=LvF-afWmvlkC&redir_esc=y

Castañeda, T., Olivera, I., Fernández, A. M., y Capote, M. C. (2018). La Metacognición, herramienta para el aprendizaje de la Estadística en la Cultura Física. Acción, 14, 1-6. ISSN: 1812-5808. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/28

Castañeda, T., Sierra, G., Betancourt, J. R. (2020). Componentes psicológicos, su influencia en la asimilación de herramientas Estadísticas en estudiantes de Cultura Física. DeporVida, 17 (43), 70-85. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/582

Castañeda, T., López, A. y Morales, A. M. (2021). Asimilación: componente esencial en el aprendizaje de la Estadística del profesional cubano de Cultura Física. En Jiménez, R.M. y Verdecia, E. (Ed), Educación en Cuba. Criterios y experiencias desde las Ciencias Sociales (pp. 193-208). La Habana, Cuba: Publicaciones Acuario, Centro Félix Varela. https://www.flacso.org/secretaria-general/educaci-n-cuba-criterios-y-experiencias-ciencias-sociales

Castañeda, T., Morales, A. M. y López, A. (2021). La asimilación de técnicas estadísticas: una necesidad en la formación del profesional de Cultura Física y Deporte. PODIUM, 16 (2), 451-466. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1017

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Silveiro, M., Reinoso, C., y García, C. (2002). Aprender y Enseñar en la Escuela: Una Concepción Desarrolladora. Ciudad de La Habana: Centro de Estudios Educacionales ISPEJV. https://1library.co/document/download/7qvol9dy?page=1n

Cerezal, J. y Herrera, E. (2010). Investigación Educativa en la Escuela. Lima, Perú: San Marcos.

Collazo, V. D. C. (2016). La integración de contenidos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática para la formación profesional del técnico medio en la especialidad Zootecnia-Veterinaria. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Héctor Alfredo Pineda Zaldívar. https://scribd.com/document/392010277/La-Integracion-de-Contenidos-e-Collazo-Frías-Victoria -Del-Car

Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2017-2021). Documentos metodológicos para la organización de la CTI en las Universidades del MES 2017-2021. http://www.mes.gob.cu/es/politica

Hurtado, P. A., García, M., Rivera, D. A. y Forgiony, J. O. (2018). Las estrategias de aprendizaje y la creatividad: una relación que favorece el procesamiento de la información. Revista Espacios, 39 (17), 12-29. https://www.revistaespacios.com/a18v39n17/18391712.html

Jorrin, E. M., Quintana, D. y Kessel, J. G. (2021). Estudio preliminar de la orientación del contenido estadístico durante el proceso de formación del profesional de Cultura Física. Podium 16 (2), 576- 592. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/994/html

Maldonado, M., Aguinaga, D., Nieto, J., Fonseca, F., Shardin, L. y Candenillas, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. Propósitos y Representaciones, 7 (2), 415- 439. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.290

Maureira, F. (2015). Estadística básica para educación física. Estadística descriptiva e inferencial univariada. España: Editorial Académica Española. https://www.researchgate.net/publication /273759116

Morales, A. M., Hernández, T. y Otero, J. (2021). Matrices ATJ, herramientas para pronosticar la validez de un resultado científico en la Cultura Física. PODIUM, 16 (1), 17-30. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/999

Pérez, R. (2012). Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Curso destinado a la preparación de futuros estudiantes de las asignaturas de Estadística en grados universitarios en CC.Sociales. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://www.intecca.uned.es/upload/noticias/20130614114556u_CURSO0DEESTADISTICAAPLICADA.pdf

Pérez, Y. T., Crespo, T. P., y López, R. (2018). Análisis estructural prospectivo sobre la en­señanza de la Estadística en las carreras universitarias. Revista Conrado, 14 (Supl.1), 340-349. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-864420180000500340&Ing=es&tlng=es

Ribadeneira, F. M. (2020). Estrategias didácticas en el proceso educativo de la zona rural. Revista Conrado, 16 (72), 242-247. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990 -86442020000100242&Ing=es&tlng=es

Roldán, P. N. (2017). Estadística. Economipedia.com. https://economipedia.com/definiciones/estadistica.html

Vides, S.E., Barros, J.M y Triana, G.J. (2021). Modelo para el proceso de enseñanza- aprendizaje de la asignatura estadística en estudiantes de Ingeniería de la Universidad Popular del Cesar (Colombia). Revista Espacios, 42 (03), 10-26. https://www.revistaespacios.com/a21v42n03/21420302.html

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.