Analysis of the application of indicators for the comprehensive evaluation of learning in the subject Athletics

Main Article Content

Niurka Luzón Cabrera
Martha Bárbara Iznaola Cuscó
María Antonieta Laza Rodríguez
Annia Gómez Valdés

Abstract

The evaluation system for the subject of Athletics at the "Manuel Fajardo" University of Physical Culture and Sports Sciences requires a change in its procedure, based on the use of indicators that show the transformations that have comprehensively occurred in the students' learning, mainly in practical classes, according to the new professional training model proposed by the Ministry of Higher Education (MES). The objective was to analyze the results obtained with the application of the indicators for the comprehensive evaluation of student learning in the practical classes of the Athletics subject, an instrument valued through expert criteria and that offers a structure composed of dimensions of knowledge (cognitive, procedural and axiological), indicators, parameters, measurement criteria that allow not only the comprehensive evaluation of student learning but also enable evaluation by each dimension. Theoretical and empirical methods were used, mainly synthetic analysis, experiment, expert judgment and structured observation, as well as descriptive and inferential statistical processing techniques. The analysis of the results of the learning evaluation in the practical classes with a productive orientation in the Athletics subject of the D-15 group was carried out qualitatively and quantitatively and the applied indicators were taken into account, which made it possible to demonstrate the improvement of the students in the learning variable in all its dimensions and in a comprehensive manner, which guarantees that through co-evaluation they reach logical criteria about their knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Luzón Cabrera, N., Iznaola Cuscó, M. B., Laza Rodríguez, M. A., & Gómez Valdés, A. (2023). Analysis of the application of indicators for the comprehensive evaluation of learning in the subject Athletics. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(3), e1528. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1528
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Niurka Luzón Cabrera, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”. La Habana, Cuba.

Profesora de Atletismo

Martha Bárbara Iznaola Cuscó, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”. La Habana, Cuba.

Profesora de la UCCFD "Manuel Fajardo"

María Antonieta Laza Rodríguez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”. La Habana, Cuba.

Profesora de la UCCFD "Manuel Fajardo"

Annia Gómez Valdés, Universidad de Pinar del Río ·Hermanos Saíz Montes de Oca". FCF "Nancy Uranga Romagoza". Pinar del Río, Cuba.

Decana de la Facultad de Cultura Fìsica

Master en Cultura Física Terapéutica; profesora auxiliar.

Profesora principal de la asignatura Educación Física Adaptada.

 

References

Alcaraz, N., Fernández Navas, M., & Sola, M. (2016). La Voz del Alumnado en los Procesos de Evaluación Docente Universitaria. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 5(2). https://revistas.uam.es/riee/article/view/4301

Alonzo, A. (2018). An Argument for Formative Assessment with Science Learning Progressions. Applied Measurement in Education, 31(2), pp. 104-112. https://doi.org/10.1080/08957347.2017.1408630

Bakhtiar, A., Webster, E. A. y Hadwin, A. F. (2018). Regulation and Socio-Emotional Interactions in a Positive and a Negative Group Climate. Metacognition and Learning, 13 (1), 57-90. https://doi.org/10.1007/s11409-017-9178-X

Becerra-Ramírez, J., Silva-Rodriguez, A., Galicia-Gómez, E., & Mendieta-Contreras, M. (2021). El portafolio virtual de evidencias en la materia de Administración en Enfermería. En Realidades educativas actuales en educación media y superior. Abordajes e intervenciones (p. 137). Amapsi Editorial. https://www.researchgate.net/publication /354173113_El_portafolio_virtual_de_evidencias_en_la_materia_de_Administracion_en_Enfermeria

Delgado, V., Hortigüela, D., Ausín, V. y Abella, V. (2018). El Blog como Instrumento de Mejora para la Autorregulación del Aprendizaje del Estudiante Universitario. Estudios Pedagógicos, 44(2), pp.171-184. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718 -07052018000200171

Castellanos Simons, D.; Castellanos Simons, B.; Llivina Lavigne, M. J.; Silverio Gómez, M.; Reinoso Cápiro, C. y García Sánchez, C. (2002). Hacia una educación desarrolladora. En, Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación, Cuba.

Gutiérrez, C., Hortigüela Alcalá, D., Peral, Z. y Pérez Pueyo, A. (2018). Percepciones de Alumnos del Grado en Maestro en Educación Primaria con Mención en Educación Física sobre la Adquisición de Competencias. Estudios Pedagógicos 44(2), pp.223-239. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052018000200223

Lago Suárez, V. (2019). Resultados preliminares de la evaluación formativa en la asignatura Biología Humana en el curso premédico de la Escuela Latinoamericana de Medicina. Revista Cubana de Educación Superior 38(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300007

Lago Suárez, V., Rodríguez Ríos, E., Vasconcelos González, E. A. (2017). La evaluación formativa: Su instrumentación en la asignatura Biología Humana en la ELAM. Revista Panorama y Salud, 12(1Esp), pp. 43-45.https://www.redalyc.org/pdf/4773/477355613013.pdf

Luzón Cabrera, N., Iznaola Cuscó , M. B., & Laza Rodríguez , M. A. (2022). Evaluación del aprendizaje en las clases prácticas de atletismo. Acción, 18(s/n). https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/217

Mola Cantero, M., & Gastón González, D. (1). El uso de la tecnología para la evaluación formativa en la carrera de Cultura Física. Acción, 16(s/n). https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/106

Román-Hernández, A. L., Palacio-Aldana, A. G., & Torres-Terazón, R. (2020). El desarrollo de habilidades profesionales en los estudiantes de Cultura Física desde la Formación Laboral. Cultura Física Y Deportes De Guantánamo, 10(19). https://famadeportes.cug.co.cu:443/index.php/Deportes/article/view/378

Salinas Fernández, B., Cotillas Alandí, Carolina (coord). (2007). La evaluación de los estudiantes en la educación superior. Apuntes de buenas prácticas. Servei de Formació Permanent. Universitat de València. https://www3.uji.es/~betoret/Formacion/Evaluacion/Documentacion /La%20evaluacion%20estudiantes%20en%20la%20ESuperior%20UV.pdf

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.