System of actions to improve the assessment scale, for evaluation, in Inclusive Physical Education
Main Article Content
Abstract
The training processes, complex due to their very social nature, start from the contexts in which they develop and the psycho-pedagogical, sociological, cultural and physiological characteristics of those who intervene as personal components of the process. The Ecuadorian educational context, aware of the above, has evidenced, in recent years, the development of strategies aimed at meeting basic inclusion standards recognized by international organizations and materialized in pedagogical and curricular actions at all educational levels. The proposed research was aimed at perfecting the evaluation scale for the inclusion, in the subject of Physical Education, of students with special educational needs associated with disability, from a holistic vision, in the Ecuadorian context. Analysis-synthesis and modeling methods were used for the practical theoretical study of the evaluation process in Physical Education. In addition, the documentary analysis and a survey of teachers in the area, for the analysis of the phenomenological characteristics of the research object, which supported the proposal of the system of actions for the improvement of the inclusive evaluation scale for Physical Education.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alfonso Allaico-Bermejo, W., y Helder, G. (2021). Estrategias metodológicas en la Educación Física para estudiantes con discapacidad motriz. KOINONIA, 393-415. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8272699.pdf
Anchundia Loor , M. A., Quishpe Loor, A. E., Quishpe Loor, G., Mendoza Intriago, L. A., y Paredes Escobar, D. R. (2024). Beneficios y riesgos de la Inteligencia Artificial para estudiantes con necesidades educativas especiales. Ciencia Latina, 8(1), pp- 5239-5258. https://doi.org/https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9856
Barranca-Martínez, J. M., Hernández Beltrán, V., Gámez Calvo, L., Manso Lorenzo, V., Fraile-García, J., Castelli Correia de Campos, L. F., y Gamonales, J. M. (2023). Educación física inclusiva a través del Jail-Survival. Logía, educación física y deporte, 4(1), pp. 16-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9074828
Bennasar-García, M. I., Duque Fernánde, L. M., y Martínez Nadal, H. A. (2023). Las prácticas educativas de la educación física para estudiantes con necesidades educativas especiales durante la pandemia. MHSalud, 20(1), pp. 140-157. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.13
Castillo-Retamal, F., Sánchez-Quiroz, A., Montepil-Núñez, R., Quintana-Moya, L., Rojas-Román, M., & Villanueva-Carrasco, E. (2024). Evaluación en Educación Física: percepción del profesorado desde el territorio escolar (Assessment in Physical Education: perception of teachers from the school territory). Retos, 52, 610–622. https://doi.org/10.47197/retos.v52.101527
Domínguez Montes, J., y Torrebadella-Flix, X. (2018). Las escuelas gimnásticas en España: un enfrentamiento técnico doctrinal en la Educación Física (1806-1936). Retos(34), pp. 403-411. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6563940
Llamas-Cruz, O. Barreras, Villavelázquez, T. de J., Dorantes-González, J. S., Soto Valenzuela, M. C., Velducea Velducea, W.., & González Rivas, R. A. (2023). El proceso de enseñanza-aprendizaje, enfoque sistémico de sus componentes en el deporte escolar (The teaching-learning process, a systemic approach to its components in school sports). Retos, 49, pp. 632–641. https://doi.org/10.47197/retos.v49.95861
López Cordoví, R., & Ramírez Domínguez, E. T. (2024). Fundamentos teóricos del enfoque de Ciencia, Tecnología e Innovación de la Educación Laboral en la Secundaria Básica. Revista Conrado, 20(97), 152–163. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3644
MINEDUC. (2021). Guía de trabajo: adaptaciones curriculares para la educación especial e inclusiva e Instructivo para la evaluación psicopedagógica (Compendio). Ministerio de Educación.
Romero-Lozano, H., Romero-Cuestas, C. A., y Quintero Reina, M. (2023). Educación especial e inclusiva para la discapacidad intelectual, una perspectiva desde la Educación Física. Perspectivas, 8(1), pp. 127-142. https://doi.org/https://doi.org/ 10.22463/25909215.3801
Scharagrodsky, P. A., y Andrade, J. A. (2021). Enfoques, instituciones y expertos en una disciplina en crecimiento. El caso del XVI Congreso Panamericano de Educación Física, Ecuador, 1997. Revista Andina de Educación, 5(1), 2-11.
Torres Paz, L. E., Granados Barreto, J. C. ., Torres Lozada, E. J. ., Bustamante Cerna , D. ., & Hernández-Fernández, B. . (2023). Enfoque de la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Formación Inicial Docente de Educación Física en el Perú (Approach to the inclusion of students with disabilities in the Initial Teacher Training of Physical Educa-tion in Peru). Retos, 47, 962–968. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95493
Unesco. (2021). Cómo influir de políticas de en el desarrollo educación física de calidad guía práctica de promoción de políticas para jóvenes. Francia: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376155