Inclusion in Physical Education, its perspective from the formation of the Physical Culture professional /Inclusión en la Educación Física, su perspectiva desde la formación del profesional de Cultura Física

Main Article Content

Annia Gómez Valdés
Bárbara Del Carmen Roba Lazo
Kelly Deysi Hernández Mite
Leidys Escalante Candeaux

Abstract

This article refers to the establishment of didactic-methodological tools for the incorporation of contents related to the inclusion of students with disabilities in the Physical Education class, which allow its transversality in the curriculum of the Bachelor's Degree in Physical Culture. Based on a diagnosis carried out, the lack of presence of contents related to the topic in the subjects of the degree course was confirmed, being necessary its treatment in order to comply with the training objectives, the specific professional skills of the graduate and the international educational goals. Theoretical and empirical methods were used, such as the work with documents and the interview, which made it possible to analyze different documents such as: Syllabus E, programs of disciplines and subjects, as well as the bibliography related to Inclusive Physical Education. A methodological algorithm was organized starting from the general objectives of the program to the bibliography of the discipline. This is exemplified in the discipline Theory and Practice of Physical Education and makes it possible for each subject of the course to contribute to the student's perception of the pedagogical action carried out, taking into consideration educational inclusion. The research is carried out in a context in which it must train its students with an integral physical-educational approach, where the attention to disability in the Physical Education class is considered, from the formation of the professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Valdés, A., Roba Lazo, B. D. C., Hernández Mite, K. D., & Escalante Candeaux, L. (2021). Inclusion in Physical Education, its perspective from the formation of the Physical Culture professional /Inclusión en la Educación Física, su perspectiva desde la formación del profesional de Cultura Física. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(2), 423–435. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1052
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Annia Gómez Valdés, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Faculty of Physical Culture "Nancy Uranga Romagoza".

Vicedecana de Investigación y posgrado. Máster en Cultura Física Terapéutica. Profesora Auxiliar. Profesora principal de la asignaturaEducación Física Adaptada. Doctorando en Ciencias de la Cultura Física

 

Bárbara Del Carmen Roba Lazo, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Faculty of Physical Culture "Nancy Uranga Romagoza"

Doctora en Ciencias, Máster en Ciencias de la Educación. Especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Profesora Titular e Investigador Auxiliar.

Kelly Deysi Hernández Mite, Guayaquil University

Máster en Ciencias.

Leidys Escalante Candeaux, Manuel Fajardo University of Physical Culture and Sports Sciences. Havana

Doctora en Ciencias de la Cultura Física. Vicedecana de Formación de la Facultad de Cultura Física Terapéutica.

References

Aguiar, G. A., Sterling, Y. D., & Valdés, I. C. (2020). La participación familiar en la inclusión socioeducativa de los educandos con necesidades educativas especiales. Mendive, 18(1), 116-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7406130

Azorín, C. M., Arnaiz, P., & Maquilón, J. J. (2017). Revisión de instrumentos sobre atención a la diversidad para una educación inclusiva de calidad. Revista mexicana de INVESTIGACIÓN EDUCATIVA, 22(75), 1021-1045. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14054387002

Crespo, M. P. A., & Lozano, M. I. Á. (2014). Inclusión educativa: ¿un reto o una utopía? Mendive. Revista de Educación, 12(2), 205-210. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/663

Gómez Valdés, A., Planes Rivera, D. de la C., & Gómez Ledesma, Y. (2019). Acciones metodológicas para contribuir al proceso de Educación Física Inclusiva: Una aproximación al tema. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 84-96. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962019000100084&lng=es&nrm=iso&tlng=es

López, J. (2019). La conceptualización de la discapacidad a través de la historia: Una mirada a través de la evolución normativa. Revista de la Facultad de Derecho de México, 69(273-2), 835. https://doi.org/10.22201/fder.24488933e.2019.273-2.68632

Rubinstein, S., Franco, V., Rubinstein, S., & Franco, V. (2020). El Campo de la Discapacidad Desde la Perspectiva de los Docentes Que Cursan la Especialización en Actividad Física Adaptada y Discapa cidad Del IUACJ. Revista Brasileira de Educação Especial, 26(1), 17-34. https://doi.org/10.1590/s1413-65382620000100002

Sierra Socorro, J. J., García Reyes, O., Sierra Socorro, J. J., & García Reyes, O. (2020). La educación inclusiva. Su componente normativo desde los organismos internacionales y las políticas públicas nacionales. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 134-154. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962020000100134&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Tierra, J., & Castillo, J. (2009). Educación Física en alumnos con necesidades educativas especiales. Wanceulen E.F., 51-67.

Valdés, A. G., Lazo, B. del C. R., & Fis, S. A. P. (2016). Tratamiento metodológico de los contenidos de la educación física inclusiva dentro de la asignatura actividades físicas adaptadas. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 11(2), 53-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6173694

Valdés, X. S., & Armas, T. P. de. (2019). La superación del maestro ambulante que atiende educandos con discapacidades físico-motoras por parálisis cerebral. Mendive. Revista de Educación, 17(2), 204-221. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1517

Vera, J. G., & Estrada, A. C. M. (2010). El proceso de formación de los docentes de educación física en la adquisición de actitudes para la integración de alumnos en la atención a la diversidad. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 40, 27-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3421102

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>