Management for the evaluation of competencies in the training of Physical Culture professionals

Main Article Content

Mirtza Martell Socarrás
Modesta Moreno Iglesias
Orlando Pedro Suárez Pérez
Rosa María Tabares Arevalo

Abstract

Evaluation, as a didactic category in the teaching-learning process of the Bachelor's Degree in Physical Culture and Sports, faces challenges that force the different pedagogical groups to project actions that allow a contextualized and comprehensive vision of it. The unity of the system of educational influences is a necessity for formative, shared, personalized evaluation, focused on evidence of knowledge, product and performance in the training and development of competencies in this Career. The objective of the work is to assess the integrative evaluative process of the competencies, in the students of the third-year Investigative Work Practice, of the Bachelor's Degree in Physical Culture and Sports, through the main integrative discipline Investigative Work Training. To achieve this, empirical research methods were applied, such as document analysis, interviews and observation. The results allowed to base a methodological proposal that enhances the integrative evaluation, based on the comprehensive physical-educational approach, in the study process. The design of the results was experimental, in its pre-experiment variant. The partial application of the proposal validated its relevance and contributed favorably to the improvement of the professional and human performance of those who participate.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martell Socarrás, M., Moreno Iglesias, M., Suárez Pérez, O. P., & Tabares Arevalo, R. M. (2023). Management for the evaluation of competencies in the training of Physical Culture professionals. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(3), e1454. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1454
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Mirtza Martell Socarrás, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba.

Profesora del Departamento Formación Pedagógica General; Dr.C; Profesor Titular

Modesta Moreno Iglesias, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

Doctora en Ciencias Pedagógicas

Orlando Pedro Suárez Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Pinar del Río, Cuba.

Departamento Didáctica de la Educación Física y Recreación; Dr.C.; Profesor Titular

Rosa María Tabares Arevalo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Pinar del Río, Cuba.

Dra.Ciencias Pedagógicas

References

Addine Fernández, F., & García Batista, G. A. (2012). La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Revista Congreso Universidad, 1(3). https://www.academia.edu/10629363/La_did%C3%A1ctica_general_y_su_ense%C3%B1anza_en_la_Educaci%C3%B3n_Superior_Pedag%C3%B3gica_Autores

Belykh, A. (2019). Resiliencia e Inteligencia Emocional: bosquejo de modelo integrador para el desarrollo del saber ser del estudiante universitario. Revista iberoamericana de educación superior, 10(29), pp. 158-179. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-28722019000300158&lng=es&nrm=iso

Castro, O. (2014). Evaluación Integral del paradigma a la práctica. Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Evaluaci%C3%B3n_Integral_del_paradigma_a_la.html?id=STANEAAAQBAJ&redir_esc=y

Díaz Martell, Y., Pérez Quiñones, J. A., Moure Ibarra, M., Pérez Padrón, A., Mayor Hernández, F., & Mella Herrera, L. (2017). Esencialidades de la evaluación del aprendizaje en el proceso docente-educativo. Revista Médica Electrónica, 39(3), pp. 620-629. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000300022

Gallardo Fuentes, F. J., & Carter Thuillier, B. (2018). La evaluación formativa y compartida durante el prácticum en la formación inicial del profesorado: Análisis de un caso en Chile. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 29, 258-263. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5400880

García, C. C., Torres, B. J. A., Buñuel, P. S. L., Domínguez, A., & Murcia, J. A. M. (2010). Evaluación e influencia de un programa de formación orientado a la mejora del clima motivacional transmitido por entrenadores de baloncesto. European Journal of Human Movement, (25), pp. 165-182. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3351103.pdf

González, D. H., Pastor, V. M. L., & Arribas, J. C. M. (2020). La Evaluación formativa y compartida en contextos de aprendizaje cooperativo en Educación Física en Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), pp. 213-222. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7427876

Hamodi Galán, C. M., López Pastor, V. M., & López Pastor, A. T. (2014). Red de evaluación formativa y compartida en Docencia Universitaria: Creación, consolidación y líneas de trabajo. Revista de evaluación Educativa. REVALUE, 3(1). https://uvadoc.uva.es/handle/10324/10374

Ibáñez, I., González, M., Fernández-Valdés, A., López-Curbelo, M., Rodríguez, M., & García, C. D. (2000). El Cuestionario de Preocupación y Ansiedad: un instrumento para la evaluación del trastorno de ansiedad generalizada. Ansiedad y Estrés, 6(2-3), pp. 203-221. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=186753

López Pastor, V. M. (2009). Evaluación formativa y compartida en Educación Superior: Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Narcea. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=362903

López Pastor, V. M. (2012). Evaluación formativa y compartida en la universidad: Clarificación de conceptos y propuestas de intervención desde la Red Interuniversitaria de Evaluación Formativa. Psychology, Society and Education, 4(1), pp. 117-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3961371

López Pastor, V. M., & Pérez Pueyo, Á. (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas. Universidad de León. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=686946

López Pastor, V. M., Pérez Pueyo, Á., Barba Martín, J. J., & Lorente Catalán, E. (2016). Percepción del alumnado sobre la utilización de una escala graduada para la autoevaluación y coevaluación de trabajos escritos en la formación inicial del profesorado de educación física (FIPEF). Cultura, ciencia y deporte, 11(31), pp. 37-50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5392812

Márquez Valdés, A. M., Acosta Bandomo, R. U., & Fernández Cáceres, M. E. (2020). Validación del perfil de competencias investigativas para estudiantes de la carrera Licenciatura en Cultura Física. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142020000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Moreno Iglesias, M., Tabares Arévalo, R. M., Casanova Moreno, M. C., Ybirico Reina, A. D., & González Núñez, L. O. (2019). La gestión por competencias en la carrera de Cultura Física en Cuba. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(1), Art. 1. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/799

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar: Invitación al viaje. Grao. https://books.google.com.cu/books?id=uLLw3HbYVMQC&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Romero Martín, R., Castejon, J., López Pastor, V. M., & Fraile, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 52(3). https://doi.org/10.3916/C52-2017-07

Stufflebeam, D. L., & Shinkfield, A. J. (1987). Evaluación sistemática: Guía teórica y práctica. Paidós. https://books.google.com.cu/books/about/Evaluaci%C3%B3n_sistem%C3%A1tica.html?id=EwdwSgAACAAJ&redir_esc=y

Suárez Pérez, O. P., Martínez Hernández, P. A., & Moreno Iglesias, M. (2017). El desempeño profesional docente metodológico del profesor de Educación Física. Propuesta de indicadores para su medición. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(2), Art. 2. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/719

Tobón, S. (2013). El enfoque socioformativo de las competencias. En Educación por competencias. Crítica y perspectivas (pp. 125-148). FronterAbierta. https://issuu.com/cife/docs/articulo__el_enfoque_socioformativo

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.