Methodology to Conduct the Sports Initiation to Basketball from Sport for All
Main Article Content
Abstract
The insufficient methodological indications to conduct school sports initiation to Basketball by professionals, who work in Physical Education, motivated the development of the research whose objective was to design a methodology with a developmental teaching approach to conduct school sports initiation to Basketball from Sports for everyone ages 8-9. The research was based on the need to promote leadership in professionals that promotes creativity, independence and protagonism in students. Methods such as historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, modeling, documentary analysis, survey, interview, expert criteria, experiment, as well as statistical-mathematical methods were used. A quasi-experiment was applied, where teachers and students from the municipality of Palmira were experimental, while the municipality of Lajas was taken as a control. The methodology contains indicators and measurement criteria to evaluate the performance of the subjects involved, shows the organization of the content for each phase of initiation, moments for its implementation, integration of its components, productive methods, as well as methodological requirements for developmental teaching from Sports for All. The results allowed us to verify the validity and applicability of the methodology, showing significance between the experimental group compared to the control group.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Anguera, M. T., & Hernández Mendo, A. (2013). La metodología observacional en el ámbito del deporte. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(3), 135-160. http://www.e-balonmano.com/ojs/index.php/revista/index
Arronte Mesa, J. F., y Ferro González, B. (2020). El proceso de iniciación deportiva escolar en voleibol: una mirada de renovación para su aprendizaje. PODIUM, 15(1):127-141. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/912
Baumann, P., y Radovic, Z. (2005). Manual de la Federación Nacional FIBA. FIBA. https://www.fiba.basketball/downloads/Miscellaneous/fiba_natio_fede_manu_esp.pdf
Blázquez Sánchez, D., Amador Ramírez, F., Batalla Flores, A., Burriel Paloma, J., Carranza Gil-Dolz, M., Casamort Ayats, J., . . . Trepat de Francisco, D. (2010). La iniciación deportiva y el deporte escolar (5ta ed.). Barcelona. España. https://www.inde.com/ es/productos/ detail/pro_id/234
Campistrous Pérez, L. y Rizo Cabrera, C. (2003). Indicadores e Investigación Educativa. En Colectivo de autores, Metodología de la Investigación Educativa: desafíos y polémicas actuales (pp. 138-167). Ciudad de la Habana, Cuba: Félix Varela, https://dokumen.pub/ qdownload/metodologia-de-la-investigacion-educacional-desafios-y-polemicas-actuales-9592584192.html
Castro Santillán, V. K. (2022). Ejercicios para la enseñanza de los fundamentos técnicos del Baloncesto en practicantes de 8vo año de básica. (Tesis de Maestría) Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación, Coordinación de Formación Académica de Posgrado. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/ bitstream/redug/62578/1/Castro%20Santill%C3%A1n%20Ver%C3%B3nica%20Karina%20003Mg%20Art -2021%20C2.pdf
Colectivos de Autores (2022). Programa Provisional de Educación Física para en el nivel educativo primaria. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación
Crespo Borges, T. P. (2007). Respuesta a 16 preguntas sobre el empleo de expertos en la investigación pedagógica. Lima, Perú: San Marco. https://www.researchgate.net/ publication/324823013
Díaz Campello, J. B y Dopico Pérez, H. M. (2019). Estrategia de superación metodológica para los entrenadores de Baloncesto en la enseñanza de la táctica. Cultura Física y Deportes de Guantánamo, 9(17). http://famadeportes.cug.co.cu/index.php/Deportes/ article/view/267
Eduarte Águila, L., Stable Bernal, Y., y Lanza Bravo, A. C. (2019). Los profesionales del deporte y el proceso de enseñanza aprendizaje escolar en la etapa de iniciación al Baloncesto desde la dimensión Educación Física. Conrado, 15(66), 156-162. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Eduarte Águila, L., Stable Bernal, Y., y Lanza Bravo, A. (2020). Iniciación deportiva escolar del Baloncesto desde el Deporte para Todos en Educación Física. PODIUM, 15(3): 606-621. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/890
Giménez Fuentes-Guerra, F. J., Abad Robles, M. T., y Robles Rodríguez, J. (2010). El proceso de formación del jugador durante la etapa de iniciación deportiva. Apunts. Educación Física y Deportes, 47-55. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/10200
Griego Cairo, O. (2019). Prueba para evaluar el desarrollo técnico-táctico en jugadores de voleibol de playa de iniciación. PODIUM, 14(2), 299-312. http://podium.upr.edu.cu/ index.php/podium/article/view/820
Griego Cairo, O., Griego Cairo, E., & Ojeda Valbuena, J. R. (2021). Fases típicas del voleibol de playa en el sexo masculino. Valores de referencia en la iniciación. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 700-713. http://scielo.sld.cu/pdf /rpp/v16n3/1996-2452-rpp-16-03-700.pdf
Lanuez Rayolo, M. del C., Martínez LLantada, M., y Pérez Fernández, V. (2008). La Investigación educativa en el aula. Ciudad Habana, Cuba: Pueblo y Educación. https://mendive.upr.edu.cu
Monteagudo, J. F.; Charchabal, D.; Pedroso, M.; Araujo, J.; Navarro, A. y Martínez, L. (2016). Programa Integral de Preparación del Deportista (PIPD) 2017-2020. INDER, La Habana, Cuba: Deportes
Navarro Quintero, S., Valle Lima, A., García Frías, S., y Juanes Caballero, I. (2021). La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Cuba. Apuntes. La Habana. Cuba: Pueblo y Educación. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/10/investigacion_3_perfeccionamiento.pdf
Oliva Logat, M., Martínez Puig, R., Adán Hernández, R., y Villegas Rodríguez, C. (2011). Alternativa metodológica de práctica del Voleibol como deporte para todos en la enseñanza secundaria. Efdeportes, 16(157). https://www.efdeportes.com/ efd157/ voleibol-como-deporte-en-la-enseñanza-secundaria
Rodríguez Verdura, H., León Vázquez, L. L., & de la Paz Ávila, J. E. (2022). La enseñanza deportiva y el entrenamiento deportivo. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 823-838. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/ article/view/1028/html
Terry Rodríguez, C. E. (2008). Diseño de una herramienta observacional de evaluación técnico-táctica del fútbol para niños de 10 -11 años (Cienfuegos, Cuba). (Tesis Doctoral), Universidad de Granada y Universidad de Cienfuegos, Granada, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=725567
Tóala Pilay, M. A., García Martínez, A. J., Zambrano Cedeño, S. N., Escobar Lozano, D. M., y Delgado Moreira, J. A. (2019). Psicología de la Educación Física y el Deporte Escolar (Primera ed.). Alcoy (Alicante), México: Área de Innovación y Desarrollo, S.L. http://doi:http://dx.doi.org/ 10.17 993/Med.2019.67
Torres Pérez, I. L., León Vázquez, L. L., & Hernández Valdés, M. d. (2022). Pedagogía de la iniciación deportiva: Actividades motivacionales para niños en edad escolar. Olimpia, 19(2). http://portal.amelica.org/ameli/journal/429/4292987018/4292987018.pdf
Tubino, M. (2000). Manifiesto Mundial de la Educación Física FIEP. Córdoba. Argentina: Federación Internacional de Educación Física. https://www.bizkaia.eus/Kultura/ kirolak/pdf/ca.manifiesto.FIEP.pdf?hash=14525a068cec8a65c1f1d5d04d46dac7&idioma=EU
Vicente Vieira, S., Jacob Beuttemmuller, L., Silva Piovani, V. G., & Arantes da Costa, L. C. (2020). La motivación y las necesidades psicológicas básicas en la iniciación deportiva de Baloncesto. PODIUM, 15(1): 22-37. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/ article/ view/845
Zayas Acosta, R. d. (2019). Estrategia para fomentar la iniciación deportiva desde la Educación Física, en la infancia prescolar. PODIUM, 14(3), 337-354. http://podium.upr.edu.cu/ index.php/podium/article/view/818
Zurlo de Mirotti, S., y Casasnovas, O. (2012). Iniciación deportiva: Momento Óptimo, aspectos psicofísicos de Niños y Adolescentes. Blindworlds, Valencia. España. https://www.blindworlds.com/publicacion/17580