Theoretical conceptions about the creativity and its development in the teaching-learning process

Main Article Content

Yudelqui Martínez León
Modesta Moreno Iglesias
Ania Teresa Cordero González

Abstract

The creativity has been and it is object of study of several disciplines, like: Psychology, the Sociology, Epistemology, as well as Philosophy, all they research it from their own conceptual-methodological specificity, and there are big polemic current to determine its limits, what can constitute an obstacle for the researchers, hence the necessity to clear up and specify the theoretical-methodological framework from which this process is researched. The present work approaches a topic of great value when appealing to the means and methods that are sustained in the highest analysis levels on the learning with creative focus, it begins with a valuation of the creativity importance like essential process in the development of the teaching learning process, where the elements that constitute theoretical bases for its improvement are specified. The research has the purpose of offering a systematization of the main theoretical referents that sustain the creativity, deepening in its dimensions and indicators with didactic objectives to increase the learning quality. There was used a system of investigative methods of theoretical, empiric and statistical levels that allowed to verify the existent problematic situation in relation to the development of the creativity. The offered theory allows the design of new strategies to improve the teaching-learning process, locating the student like the main character of his/her own learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez León, Y., Moreno Iglesias, M., & Cordero González, A. T. (2016). Theoretical conceptions about the creativity and its development in the teaching-learning process. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 11(2), 87–95. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/663
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Modesta Moreno Iglesias, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Facultad de Cultura Física.

Licenciada en Educación, Especialidad de Historia. Doctora en Ciencias. Profesora Titular.

Ania Teresa Cordero González, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Facultad de Cultura Física.

Licenciada en Educación, Especialidad de Física. Máster en Ciencias. Profesor Auxiliar.

References

Cárdenas, D. y Torres, E. (2005). El desarrollo de la creatividad en el deporte. In Educar a través del Deporte. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.

Cleland, F. E., & Gallahue, D. L. (1993). Young children's divergent movement ability. Perceptual and motor skills, 77(2), 535-544.

Collazo, B. D. y Puentes, M. A. (2001). La Orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

De la Torre, S. (1996). Para investigar la Creatividad. Thesaurus y bibliografía española. Barcelona: Poblagràfic, S.L.

de la Torre, S. y Violant, V. (2006a). Comprender y evaluar la creatividad. Cómo investigar y evaluar la creatividad. (Vol. 1). Málaga: Ed. Aljibe.

de la Torre, S. y Violant, V. (2006b). Comprender y evaluar la creatividad. Cómo investigar y evaluar la creatividad. (Vol. II). Málaga: Ed. Aljibe.

Díaz, P. y Martínez, A. (2006). Aprendre et développer les compétences de créativité. EPS (320) 28-32.

Garaigordobil, M. (2003). Intervención psicológica para desarrollar la personalidad infanfil: Juego, conducta prosocial y creatividad. Madrid: Ediciones Piramide.

Guilford, J. P. (1963). Intellectual resources and their values as seen by scientists. Scientific creativity: Its recognition and development, 101-18.

Marín, R.; López-Barajas, E. y Martín, M. T. (1998). Creatividad Polivalente (Actas y Congresos). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Marín, R. y de la Torre, S. (1991 ), Manual de creatividad. Aplicaciones educativas. Barcelona, Vteens Vives.

Marín, R. y De la Torre, S. (2000). Manual de creatividad. Barcelona: Vicens Vives.

Martínez, A. (1992). La Gimnasia Rítmica, un Planteamiento Educativo Motriz. Ourense: Diputación Provincial de Ourense.

Martínez, A. y Díaz, P. (2008). Creatividad y deporte: Consideraciones teóricas e investigaciones breves. Sevilla: Wanceulen: Editorial, Deportiva. 563

Martínez, A. y Díaz, P. (2002). Deporte y Creatividad. Fundamentación, evaluación y desarrollo. Ourense: Oficode S.L.

Martínez Llantada, M. (1998). Calidad educacional, actividad pedagógica y creatividad. Editorial Academia. La Habana.

Mitjans, A. (1995) Personalidad, Creatividad y Desarrollo. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, M. (1985). Manual de creatividad. Los procesos psíquicos y el desarrollo. México, D.F.: Editorial, Trillas.

Zilberstein, Toruncha, J. (2002). Tendencias de la Didáctica. Sus categorías en una concepción desarrolladora de la Escuela Primaria. En: Delgado, C. (Ed) Didáctica de la Escuela Primaria. Selección de Lecturas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.