In favor of a virtual Physical Education in times of COVID

Main Article Content

Richar Jacobo Posso Pacheco
Javier Marcelo Otañez Enríquez
Susana Paz Viteri
Norma Amabilia Ortiz Bravo
Luis Fernando Xavier Núñez Sotomayor

Abstract

The Sars-Cov-2 virus has inevitably caused the Covid-19 disease. It has been one of the worst news that has happened to humanity at the beginning of the 21st century. The material damage and loss of human life has been significant, as well as the collateral effects from the social and psychological point of view. In response to contain or counteract these high affectations, various areas of knowledge and human activity are activated, multiplying and creating new mitigation strategies. One of the areas that has contributed the most during the quarantine periods and after it, is the area of Physical Culture, sports and specifically the didactics of Physical Education. The aim of this work is to systematize a group of scientific publications referred to physical activity, sport and Physical Education in times of COVID, focused on the virtual environment and the use of ICTs. With this study, it is intended to carry out an analysis of the main positions of the authors in order to obtain a criterion about the potentialities of virtual Physical Education to face the COVID-19 attacks. Together with this periodization, a group of methodological recommendations will be added, aimed at perfecting the work of Physical Education teachers with the use of ICTs in these exceptional moments that humanity is going through.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Posso Pacheco, R. J., Otañez Enríquez, J. M., Paz Viteri, S., Ortiz Bravo, N. A., & Núñez Sotomayor, L. F. X. (2020). In favor of a virtual Physical Education in times of COVID. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(3), 705–716. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1002
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Richar Jacobo Posso Pacheco, Universidad Central del Ecuador

Universidad Central del Ecuador

Javier Marcelo Otañez Enríquez, Unidad Educativa Liceo Policial

Magister en Docencia Universitaria, docente

Susana Paz Viteri, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister en Cultura Física y entrenamiento deportivo, Docente

Norma Amabilia Ortiz Bravo, Universidad Central del Ecuador

Máster en Recreación Docente

Luis Fernando Xavier Núñez Sotomayor, Universidad Central del Ecuador

Doctor Médico Deportólogo Docente

References

Álvarez, F. J., Cardona, P., & Padilla, A. (2004). Estrategias Educativas para la creación de cursos en Ambientes de Aprendizajes Virtuales. Simposium Iberoamericano de Educación, Cibernética e Informática. Orlando, Florida, USA. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/240620571_Estrategias_educativas_para_la_creacion_de_cursos_en_ambientes_de_aprendizajes_virtuales

Bores-García, D., González-Calvo, G. y García-Monge, A. (2018). Barreras y motivaciones para la participación en una comunidad de práctica virtual de docentes de Educación Física: el caso de «(Re)Produce», Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20(2-3), 368-391. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6777254

COLEF, C. (2020). RECOMENDACIONES DOCENTES PARA UNA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR SEGURA Y RESPONSABLE ANTE LA "NUEVA NORMALIDAD". Minimización de riesgos de contagio de la COVID-19 en las clases de EF para el curso 2020-2021. Revista Española de Educación Física y Deportes, (429), 81-93. Recuperado de: https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/902

Diez Canseco Terry, R., De la Fuente, L., Escribano, A., & Martínez, F. (2020). Salud, nutrición y deporte en los tiempos del COVID-19. Fondo Editorial USIL Recuperado de: https://fondoeditorial.usil.edu.pe/publicacion/salud-nutricion-y-deporte-en-tiempos-del-covid-19/

Garcia-Aretio L. (2002). Calidad Diez. Editorial del BENED. Madrid. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/235731752_Calidad_Diez

García, G. G., Jiménez, C. R., & Parejo, M. R. N. (2019). La realidad virtual en el área de educación física. Journal of sport and health research, 11(Extra 1), 177-186. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7023969

Isidori, E. (2020). Sports Pedagogy at the Time of COVID-19. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 145-146. Recuperado de https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1480

INEC, (2018) «Tecnologías de la Información y Comunicación: Encuesta Multipropósito TIC 2018» Disponible en https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/webinec /Estadisticas_Sociales/TIC/2018/201812_Principales_resultados_TIC_Multiproposi to.pdf

Infante, F. P. (2020). Plan de acción para deportistas en tiempos de COVID-19. Rugby Chile. Disponible en https://www.rugbychile.cl/wp-content/uploads/2020/03/Plan-de-accio%CC%81n-para-deportistas-en-tiempos-de-COVID-19.pdf.pdf

La Madriz, J. (2016). Factores que promueven la deserción del aula virtual. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 12(35), 18-40. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7160930

Observatorio Social del Ecuador, (2020) «¿Estaba el sistema educativo del Ecuador preparado para enfrentar la pandemia de covid-19?», 2020. [En línea]. Disponible en: https://www.covid19ecuador.org/post/educacion-covid. Consultado el 06/06/2020

Molina Prendes, N., & Mejías Herrera, M. L. (2020). Impacto social de la COVID-19 en Brasil y Ecuador: donde la realidad supera las estadísticas. EDUMECENTRO, 12(3), 277-283. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000300277

Parnell, D., Widdop, P., Bond, A., & Wilson, R. (2020). COVID-19, networks and sport. Managing Sport and Leisure, 1-7. Recuperado de: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23750472.2020.1750100

Tascón, M. G. (2020). Covid-19 y el "otro gran invisible" del deporte: el equipamiento deportivo. AgesSoprt. Recuperado de: https://www.agesport.org/covid-19-y-el-otro-gran-invisible-del-deporte-el-equipamiento-deportivo/

Piedra, J. (2020). Redes sociales en tiempos del COVID-19: el caso de la actividad física. Sociología del Deporte, 1(1), 41-43. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7505057

Pinto, A. J., Dunstan, D. W., Owen, N., Bonfá, E., & Gualano, B. (2020). Combating physical inactivity during the COVID-19 pandemic. Nature Reviews Rheumatology, 1-2. Recuperado de: https://www.nature.com/articles/s41584-020-0427-z.pdf?origin=ppub

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., León Quinapallo, X. P., Ortiz Bravo, N. A., Manangón Pesantez, R. M., & Marcillo Ñacato, J. C. (2020). Educación Física significativa: propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la CulturaFísica, 15(2), 371-381. Recuperado de: http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/914

Posso Pacheco, R., Barba Miranda, L., Marcillo Ñacato, J., Acuña Zapata, M. y Hernández Hernández, F. (2020). Enfoques curriculares como contribución parala autonomía delaactividadfísica. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 11(63), 132-145. Recuperado de https://emasf.webcindario.com/Enfoques_curriculares_como_contribucion_para_la_autonomia_de_la_actividad_fisica.pdf

Romero, V. D., González, M. M., Patiño, M. J. P., & Alejandro, M. D. (2020). Actividad Física en casa en población sin riesgo de complicaciones graves por infección COVID-19 entre los 18 y los 60 años: una declaración de consenso de AMEDCO. AMEDCO.

Rodríguez, M. Á., Crespo, I., & Olmedillas, H. (2020). Ejercitarse en tiempos de la COVID-19: ¿qué recomiendan hacer los expertos entre cuatro paredes? Revista Española de Cardiología, 73(7), 527-529. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7158768/

Rogero García, (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 174-182. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/17126

Singh, R. P., Javaid, M., Kataria, R., Tyagi, M., Haleem, A., & Suman, R. (2020). Significant applications of virtual reality for COVID-19 pandemic. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews. Recuperado de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32438329/

Yu, Y., y Yan, B. (2016). Research on promotion of teaching quality with a new physical education teaching mode based on virtual reality. Revista Ibérica De Sistemas e Tecnologias De Informação, (9), 46-54. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/311770512_Research_on_promotion_of_teaching_quality_with_a_new_physical_education_teaching_mode_based_on_virtual_reality

Vivanco-Saraguro, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166-175. Recuperado de http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/307

World Health Organization (2020). Physical inactivity: a global public health problem. WHO. Recuperado de https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_inactivity/en/

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.