Development of motor skills: an application of the micro curricular active learning model/Desarrollo de la motricidad: una aplicación del modelo de aprendizaje microcurricular activo

Main Article Content

María Gladys Cóndor Chicaiza
Jannet Del Rocío Cóndor Chicaiza
Susana Paz Viteri
Milton Fernando Romero Obando
Laura Cristina Barba Miranda

Abstract

The Physical Education classes developed in this pandemic have generated that teachers look for new teaching alternatives that can be contextualized with virtual resources. The objective of this research is to apply the Active Microcurricular Learning Model of Physical Education in children from 5 to 6 years old, belonging to the first year of General Basic Preparatory Education of a private school in the city of Quito. This proposal was designed to check if it significantly influences the development of gross motor skills. A quasi-experimental design study was carried out with pre and post-test measures without control group, cross-sectional, descriptive, analytical and comparative, in a population formed by 22 children as experimental group, distributed in 11 boys and 11 girls. It was applied in the first half of the 2020-2021 school year, through virtual classes by Zoom; the pretest was carried out in the first week of September and the posttest in the third week of January, with the Mc. Clenaghan and Gallahue battery and the Ozerestky battery of infantile motor skills. It was concluded that there are significant variations in the elements of gross motor skills, such as: running, climbing, crawling and jumping. Statistically, it was demonstrated that the application of this model is effective according to the results obtained and that it is of great importance to develop gross motor skills; in addition, virtual resources can be used in Physical Education classes, empowering them for life in each of their daily activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cóndor Chicaiza, M. G., Cóndor Chicaiza, J. D. R., Paz Viteri, S., Romero Obando, M. F., & Barba Miranda, L. C. (2021). Development of motor skills: an application of the micro curricular active learning model/Desarrollo de la motricidad: una aplicación del modelo de aprendizaje microcurricular activo. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(3), 934–946. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1149
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

María Gladys Cóndor Chicaiza, Unidad Educativa Antonio José de Sucre

Docente Unidad Educativa Antonio José de Sucre MAGISTER EN EDUCACION SUPERIOR

Jannet Del Rocío Cóndor Chicaiza, Unidad Educativa Municipal Eugenio Espejo

Docente Unidad Educativa Municipal Eugenio Espejo

MAGISTER EN EDUCACION PARVULARIA

Susana Paz Viteri, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente de la Universidad Nacional de Chimborazo. MAGISTER EN CULTURA FISICA Y ENTRENAMIENTO DEPORTIVO

Milton Fernando Romero Obando, Universidad Técnica de Cotopaxi

Docente de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Máster en Artes Liberales especialización Literatura

Laura Cristina Barba Miranda, Pedagógico Ministerio de Educación del Ecuador

Analista de Mejoramiento Pedagógico Ministerio de Educación del Ecuador. Magister Gestión del Talento Humano

References

Ardanaz, T. (2009). La psicomotricidad en Educación Infantil. Revista Innovación y experiencias educativas, (16). 1-10. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza /revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_16/TAMARA_ARDANAZ_1.pdf

Jung, V. (2010). De motorische kip ofhetmotorischeei? "Ismotorischecoördinatieeenvoorspeller van sportparticipatie in het lager onderwijs". UniversiteitGent, Holanda.

Lázaro, A. (2000).Nuevas experiencias en educación psicomotriz. Zaragoza: Mira editores.

Ministerio de Educación. (2020). Currículo Priorizado para la Emergencia. Quito: Ministeriode Educación. https://recursos2.educacion.gob.ec/wp-content/uploads/2020/08/Curr%C3%ADculo-Priorizado-para-la-Emergencia-2020-2021-1.pdf

Mora, J. y Palacios, J. (1991). Desarrollo físico y psicomotor a lo largo de los años preescolares. En: Psicología del desarrollo. La Habana, Editorial Félix Varela.

Mosquera , A. P. (2020). Desarrollo educativo de la educación física en el departamento del choco en la última década. Revista Edu-Física, 12(26), 1- 12. http://revistas.ut.edu.co/index.php/edufisica/article/view/2282

Posso, R. (2018). Guía de estrategias metodológicas para Educación Física. Quito: Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/01 /GUIA-METODOLOGICA-EF.pdf

Posso-Pacheco, R. J., Barba-Miranda, L. C., Rodríguez-Torres, Á. F., Núñez-Sotomayor, L. F. X., Ávila-Quinga, C. E., y Rendón-Morales, P. A. (2020a). Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14

Posso Pacheco, R., Otáñez Enríquez, J., Paz Viteri, S., Ortiz Bravo, N. y Núñez Sotomayor, L. (2020b). Por una Educación Física Virtual en Tiempos de COVID. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3). http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1002

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., León Quinapallo, X. P., Ortiz Bravo, N. A., Manangón Pesantez, R. M., & Marcillo Ñacato, J. C. (2020c). Educación Física significativa: propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 371-381. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/914

Posso Pacheco, R., Barba Miranda, L., Marcillo Ñacato, J. y Beltrán Vásquez, S. (2021a). Educación Física Interdisciplinaria ecuatoriana en el contexto dela covid-19. Acción, 17. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/154

PossoPacheco, R., Otáñez Enríquez, N., Cóndor Chicaiza, J., Cóndor Chicaiza, M. y Lara Chala, L. (2021b). Educación Física remota: juegos motrices e inteligencia kinestésica durante la pandemia COVID-19.PODIUM -Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 564-575. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1096

Rigal, R (2006) Educación Motriz Y Educación Psicomotriz En Preescolar Y Primaria. España: Editorial INDE.

Ruiz, L.M. (2015). Evaluación de la coordinación corporal y Competencia Motriz. Elementos para comprender el aprendizaje motor en educación física escolar. Madrid, Gymno.

Sánchez, A. (2015). Fortalecimiento de las habilidades básicas motoras correr, saltar y lanzar en niños de 6 a 11 años del municipio de Guateque, a través de la Educación Física en ambientes extraescolares. http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/2771

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.