Playfulness: an alternative in the training of the university student of Physical Culture

Main Article Content

Alberto Barroso Arzuaga
Asunción Milagros Pérez Mariño
Alina Bestard Revilla

Abstract

The present research addresses the importance of play in the university student of Physical Culture from the training process, which requires achieving high levels of knowledge and skills. From this perspective, the process of play is analyzed as an essential component in the initial training of the Physical Culture professional. Through play, training is more appropriate to the current university context according to the changes in the study plans, which is why a diagnosis of said component is necessary. The article had the purpose of creating pedagogical actions for the playful training of the Physical Culture professional, from the Rhythmic and Ludic Education subject of the discipline Theory and Practice of Physical Education. Theoretical methods were applied such as: analytical -synthetic, systemic-structural-functional, and empirical methods, such as: observation, documentary review, interview, survey, pre-experiment (prest and post-test) and expert judgment. Seven professors were consulted as experts, so a sample of 27 third-year students was used for having received the subject. As a result of the study and diagnosis carried out, insufficiencies were detected in the employment and use of play within the training process to achieve playful training and the need to transform the mode of action of the Physical Culture professionals, the results obtained in pedagogical practice demonstrated the usefulness of playful pedagogical actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barroso Arzuaga, A., Pérez Mariño, A. M., & Bestard Revilla, A. (2023). Playfulness: an alternative in the training of the university student of Physical Culture. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(3), e1325. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1325
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Alberto Barroso Arzuaga, Universidad de Oriente, Facultad de Cultura Física de Santiago de Cuba. Santiago de Cuba, Cuba.

Profesor de Gimnasia Básica

References

Alcedo, Y., Chacón C. (2011) El Enfoque Lúdico como Estrategia Metodológica para Promover El Aprendizaje del Inglés en Niños de Educación Primaria saber. Polo del Conocimiento. 7(2). https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/3942/9164

Barroso, A. (2022). La formación inicial del profesional de Cultura Física para su enfoque lúdico en el Programa Educa a tu Hijo. Ciencia y Deporte, 7(2), pp. 74-88. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No2.006.

Barroso. A. et al. (2022) La comunicación educativa en la preparación lúdica del estudiante de Cultura Física. Revista Cubana de Información y Comunicación. 11(30). https://revistas.uh.cu/alcance/article/view/3381

Diaz Maceira, R.M; Palmeiro Sánchez, L., Aldana García, Y & Vicente Figueroa, H. O. (2021) Enfoque integrador desde la asignatura Educación Rítmica y Lúdica. Maestro y Sociedad, pp. 108 117. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5450/5153

Díaz Guerra, D. T., & Sampayo Hernández, I. C. (2021). El perfeccionamiento del análisis fónico en la formación de estudiantes de Licenciatura en Educación Preescolar. Transformación, 17(3), pp. 706-724. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552021000300706

García, R., Pozo, A., Casa, E., & Anangono, P. (2020). El enfoque lúdico como didáctica para facilitar la comunicación asertiva. Universidad Ciencia Y Tecnología, 24(104), pp. 4-11. https://www.researchgate.net/publication/346144068_EL_ENFOQUE_LUDICO_COMO_DIDACTICA_PARA_FACILITAR_LA_COMUNICACION_ASERTIVA

González Domínguez, N. Y., Carnero Sánchez, M. & Navarrete Pita, Y. (2021). Lúdica y situación social del desarrollo. Una nueva mirada a la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 29-37. Universidad de La Habana. Cuba. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300029

González, J & Rivera, R. (2020). Comunicación lúdica: alternativa metodológica para docencia en la educación superior de México. 2, pp. 1-13 https://www.researchgate.net/publication/344502024_COMUNICACION_LUDICA_ALTERNATIVA_METODOLOGICA_PARA_DOCENCIA_EN_LA_EDUCACION_SUPERIOR_DE_MEXICO_PLAYFUL_COMMUNICATION_METHODOLOGICAL_ALTERNATIVE_FOR_TEACHING_IN_HIGHER_EDUCATION_OF_MEXICO

Gutiérrez, J; Gutiérrez, C & Gutiérrez, J. (2018). Estrategias metodológicas de enseñanza y aprendizaje con un enfoque lúdico. Revista de Educación y Desarrollo, 45. Abril-junio. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/45/45_Delgado.pdf

Jiménez, E.M. O, & Matos, J.L.N. (2022) Enfoque socio-profesional formativo de los estudiantes universitarios ecuatorianos en el proceso de Vinculación Social. (Revisión). Roca. Revista científico educacional de la provincia Granma, 18(1), pp. 400-414. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2924

Marles, C., Peña, P. y Gómez, C. (2017). La lúdica como estrategia para la educación y cultura ambiental en el contexto universitario. Revista UNIMAR, 35(2), pp. 283-292. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1540

Pérez Macías, Y., Hernández Morales, L., & Mainegra Rodríguez, O. (2016). La gestión del Colectivo de Año para la formación integral del profesional de Cultura Física. Revista Conrado [seriada en línea], 12 (56), pp. 60-65. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/404

Posso Restrepo, P., Sepúlveda Gutiérrez, M., Navarro Caro, N., & Laguna Moreno, C. E. (2015). La lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer la convivencia escolar. Lúdica Pedagógica, (21). https://doi.org/10.17227/01214128.21ludica163.174

Suárez, M., Pons, M. I. & Hernández, J. E. (2021). La formación inicial del educador preescolar para la prevención de las desviaciones de la comunicación oral. Transformación, 17(1), pp. 118-128. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-29552021000100168

Varona, F. (2020). La formación universitaria integradora y activa: características básicas. Rev. Cubana Edu. Superior. 40(2), e3. E pub 01 de abril de 2021 http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n2/0257-4314-rces-40-02-e3.pdf.

Zúñiga Calzadilla, G., & Daley Poyato, M. V. (2022). La problematización del contenido para la formación y desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas. Evento Universidad 2022 De los Centros de Educación Superior de Holguín, Cuba. Pp. 1-10 https://repositorio.uho.edu.cu/bitstream/handle/uho/7863/Gilberto%20Z%C3%BA%C3%B1iga%20Calzadilla.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.