Challenge-based learning: A view from higher education
Main Article Content
Abstract
The objective of this research was to analyze how learning based on challenges provides, to the teachers of the Pedagogy of Physical Activity and Sport, greater possibilities of developing professional skills in their students. The qualitative method under the design of the grounded theory was used, a non-probabilistic sample where 25 university professors were selected, the in-depth interview technique was applied and a question guide as an instrument, validated through the judgment of five experts. The results found were determined in four stages: open, axial, selective coding and the conditional matrix; the latter allowed to have a theoretical approach by reporting that learning based on challenges enables the acquisition of professional skills. As conclusions, it was stated that challenge-based learning allows teachers to generate positive effects on their students on school performance and develops, better than other methodologies, professional skills during university education to solve new global challenges.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Agüero, M.M., López, L.A. y Pérez, J. (2019). El aprendizaje basado en retos como modelo de aprendizaje profesionalizante. Caso del programa Universidad Europea con Comunica+A. Vivat Academia, (149), pp. 1-25 https://doi.org/10.15178/va.2019.149.1-24.
Astudillo Torres, M. P. y Chévez Ponce, F. (2021). Análisis del rol del docente universitario a partir de una crisis sanitaria: el proceso de una resignificación de lo presencial a lo virtual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), pp. 139-151. https://doi.org/10.6018/reifop.465391
Barreto Vaquero, D. (2015). La autonomía universitaria en el Ecuador. Anales de la Universidad Central del Ecuador, 1(373), pp. 237-260. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article /view/1352/1320
Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2018). Política de evaluación institucional de universidades y escuelas politécnicas en el marco del sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior. CACES. https://www.caces.gob.ec/documents/20116/152061/44/4436.afsh/4436_1.0.afsh
Crespí, P. y García Ramos, J. M. (2021). Competencias genéricas en la universidad: evaluación de un programa formativo. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación, 24(1), pp. 297-327. https://hdl.handle.net/11162/205309
Delgado, G., Rojo, M., Torres, J.G. y Becerril, H. (2018). Aprendizaje basado en retos. Revista electrónica Anfei digital, 5(9), pp. 1-11. https://anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/465/1114
Félix Herrán, L.C., Rendon Nava, A.E., y Jalil, J.M.N. (2019). Challenge-based learning: an I-semester for experiential learning in Mechatronics Engineering. International Journal on Interactive Design and Manufacturing, 13(4), pp. 1367-1383. https://doi.org/10.1007/s12008-019-00569-4.
Freire, P. (2008). Pedagogía de la Autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores. https://books.google.com.cu/books/about/Pedagog%C3%ADa_de_la_autonom%C3%ADa.html?id=N0E0nwEACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Gaskings, W.B., Johnson, J., Maltbie, C. y Kukreti, A. (2015). Changing the learning environment in the college of engineering and applied science using challenge-based learning. International Journal of Engineering Pedagogy, 5(1), pp. 33-41. https://doi.org/10.3991/ijep.v5i1.4138
Gil-Galván, R. (2018). El uso del aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria. Análisis de las competencias adquiridas y su impacto. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), pp. 73-93. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000100073&lng=es&tlng=es
Jiménez Hernández, D., González Ortiz, J. J. y Tornel Abellán, M. (2020). Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), pp. 76-94. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8173
Kohn R.K., Lundqvist, U., Malmqvist, J., y Hagvall S.O. (2020). From CDIO to challenge-based learning experiencesexpanding student learning as well as societal impact? European Journal of Engineering Education, 45(1), pp. 22-37. https://doi.org/10.1080/03043797.2018.1441265.
Mandeville, D.S., Ho, T.K., y Lindy A.V. (2017). The Effect of Problem Based Learning on Undergraduate Oral Communication Competency, Journal of College Teaching & Learning, 14(1), 1-10. https://doi.org/10.19030/tlc.v14i1.9957.
Moreno Iglesias, M., Tabares Arévalo, R. M., Casanova Moreno, M. C., Ybirico Reina, A., & González Nuñez, L. O. (2019). La gestión por competencias en la carrera de Cultura Física en Cuba. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(1), pp. 40-55. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/799
Ngai, P.B., Yoshimura, S.M. y Doi, F. (2020). Intercultural competence development via online social networking: the Japanese students' experience with internationalization in US higher education. Intercultural Education, 31(2), pp. 228-243. https://doi.org/10.1080/14675986.2019.1702289
Ortega-Cortez, A., Espinoza-Navarro, O., Ortega, A., & Brito-Hernández, L. (2021). Rendimiento Académico de Estudiantes Universitarios en Asignaturas de las Ciencias Morfológicas: Uso de Aprendizajes Activos Basados en Problemas (ABP). International Journal of Morphology, 39(2), pp. 401-406. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0717-95022021000200401&script=sci_arttext
Parlamento Europeo y Consejo. (15 de febrero de 2006). Recomendación 2006/143/CE sobre una mayor cooperación europea en la garantía de la calidad de la enseñanza superior. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0143&from=LT
Portuguez, M. y Gomez, M.G. (2020). Challenge based learning: Innovative pedagogy for sustainability through e-learning in higher education. Sustainability, 12(10), pp. 1-15. https://doi.org/10.3390/su12104063
Posso Pacheco, R. J. (2022). La post pandemia: una reflexión para la educación. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), pp. 16. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118
Posso Pacheco, R., Barba Miranda, L., Rodríguez-Torres, A., Núñez Sotomayor, L., Ávila Quinga, C. y Rendón Morales, P. (2020). An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education. Revista Electrónica Educare, 24(3), pp. 294-311. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Posso Pacheco, R. J., Pereira Valdez, M. J., Paz Viteri, B. S. y Rosero Duque, M. F. (2021). Gestión educativa: factor clave en la implementación del currículo de educación física. Revista Venezolana De Gerencia, 26(Número Especial 5), pp. 232-24. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/36442
Posso Pacheco, R. J., Cóndor Chicaiza, M. G., Cóndor Chicaiza, J. del R. y Núñez Sotomayor, L. F. X. (2022). Desarrollo Ambiental Sostenible: un nuevo enfoque de educación física pospandemia en Ecuador. Revista Venezolana De Gerencia, 27(98), pp. 464-478. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.98.6
Rodríguez, Á. y Naranjo, J. (2016). El aprendizaje basado en problemas: una oportunidad para aprender. Lectura: Educación Física y Deportes, revista digital. 198(221), pp. 15-20. http://www.efdeportes.com/efd221/el-aprendizaje-basado-en-problemas.htm
Rodríguez, Á., Chicaiza, L., Granda, V., Reinoso, P. & Aguirre, A. (2017). ¿La indagación científica contribuye a un aprendizaje auténtico en los estudiantes? Lecturas Educación Física y Deportes. 21 (224), pp. 1-12. http://www.efdeportes.com/efd224/laindagacion-cientificacontribuye-a-un-aprendizaje.htm 10
Silva Quiroz, J. y Maturana Castillo, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación educativa, 17(73), pp. 117-131. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000100117&lng=es&tlng=es.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. Editor Universidad de Antioquia, 2016 ISBN 9587145135 pp 341 https://books.google.com.cu/books/about/Bases_de_la_investigaci%C3%B3n_cualitativa.html?id=0JPGDwAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Zamora, C. P., López, Y. G., García, Y. P., & Cruz, L. O. S. (2017). Caracterización de los medios de enseñanza en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Física. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(1), pp. 4-11. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/681