The upgrading of Physical Culture professionals, from the university extension
Main Article Content
Abstract
The improvement of the three substantive processes of the university, teaching, research and university extension has been a priority for Cuban higher education that has developed a series of changes and transformations in order to guarantee an excellent training of the professionals who graduate from it. In this sense, the research addressed the issue of university extension in professional upgrading and had the objective of promoting the improvement of university teachers and their link with scientific advances in a postgraduate course for the Degree in Physical Culture and Sports, from the university extension. The research process was governed by the dialectical-materialist method; theoretical level methods such as historical-logical and analysis-synthesis and empirical level ones as documentary analysis, in-depth interview and survey were used to interpret the results obtained in each stage of the research. The results showed as main weaknesses the insufficient recognition of the importance of university extension in the teaching context, as well as the little scientific production related to the subject. From the study carried out, it is concluded that the university extension in the improvement of this professional constitutes an expeditious way for a better knowledge, management, preservation and dissemination of intra- and extracurricular activities and in the improvement of the quality of life, in order to contribute to form citizens capable of being, knowing, doing and living together.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Añorga Morales, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Varona, 58, pp. 19-31. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf
Díaz, M. (1997). Formación de docentes: Una propuesta de reestructuración. Educación y ciudad, 1, pp. 56-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5704890
Elsegood, L., & Carivenc, N. (2020). Curricularizar la extensión universitaria. La integralidad de las funciones: investigación, docencia, extensión. Trayectorias Universitarias, 6(11), pp. 030-030. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8477212
Durán Arrieta, G. (2015). Perfeccionamiento de valores a través de la teoría de Educación Avanzada en la Enfermería de postgrado. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 3(1). https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com /index.php/dilemas/article/view/49
Escudero Muñoz, J. M. (1998). Consideraciones y propuestas sobre la formación permanente del profesorado. Revista de educación, 317, pp. 11-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19247
García Hernández, T. R., Herrera Delgado, I. G., Moreno Iglesias, M., Cuesta Martínez, L. A., & Barrera Pardo, L. M. (2017). Modelo de superación para profesores de voleibol. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(2). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/720
González, G., & González Fernández-Larrea, M. (2019). La responsabilidad social de la universidad: Antecedentes, conceptos, tendencias y retos de la extensión universitaria. Revista Compromiso Social, 1(1), 13-22. https://doi.org/10.5377/recoso.v1i1.12824
Pulido Díaz, A., & Barreiro Pousa, L. (2019). Una mirada al liderazgo del docente en la formación de profesionales universitarios. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 7(1).
Rafaghelli, M. (2016). Las Prácticas de Extensión de Educación Experiencial como oportunidad para integrar docencia y extensión. +E: Revista De Extensión Universitaria, 6(6). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7125136.pdf
Rodríguez, M. I. (2019). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología: reflexiones desde experiencias de investigación y extensión universitaria. https://rid.unam.edu.ar/handle/20.500.12219/3483
Rodríguez González, I., Tabares Arévalo, R. M., León Morales, Y. M., Mesa Peña, R., & Ortega Rodríguez, F. (2018). Estrategia pedagógica para la formación ética del profesor de levantamiento de pesas en Pinar del Río. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(1), pp. 63-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6274020
Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., González Fernández-Larrea, M., & Mirabal González, Y. (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social comunitaria. Cooperativismo y Desarrollo, 8(1), https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/300
Romero Ayala, F., González González, M. T., & Nieto Cano, J. M. (1997). Estrategias para el trabajo cooperativo entre profesores. En N. Illán Romeu & A. García Martínez, La diversidad y la diferencia en la educación secundaria obligatoria: Retos educativos para el siglo XXI (pp. 141-160). Aljibe. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=980868
Rovira Álvarez, Y., & López Calichs, E. (2017). Formación universitaria y promoción de lectura. Componentes y relaciones esenciales. Universidad y Sociedad, 9(5). https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/715
Suárez Pérez, O. P., Martínez Hernández, P. A., & Moreno Iglesias, M. (2017). El desempeño profesional docente metodológico del profesor de Educación Física. Propuesta de indicadores para su medición. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(2). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/719
Varisco, S. (2019). La antropología mediada por el trabajo de investigación y de extensión universitaria. Cuadernos de antropología, 21, pp. 25-38. https://plarci.org/index.php/cuadernos-de-antropologia/article/view/1060/1158
Veitia Acosta, A. C., Rojas Murillo, A., Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., & Acosta Pérez, T. (2020). El proceso de formación de líderes estudiantiles desde la Extensión Universitaria en la carrera Cultura Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/955